skip to main content

Política, poder e instrução: a educação feminina no método Lancasteriano (uma análise da lei 15 de outubro de 1827, à luz do ensino mútuo)

Dirce Nazaré Andrade Ferreira ; Schwartz, Cleonara Maria

Revista brasileira de história da educação, 2014-04, Vol.14 (1), p.49-72 [Periódico revisado por pares]

Curitiba: Sociedade Brasileira de História da Educação - SBHE

Texto completo disponível

Citações Citado por
  • Título:
    Política, poder e instrução: a educação feminina no método Lancasteriano (uma análise da lei 15 de outubro de 1827, à luz do ensino mútuo)
  • Autor: Dirce Nazaré Andrade Ferreira ; Schwartz, Cleonara Maria
  • Assuntos: Education ; ensino ; Gender ; gênero ; History ; método Lancasteriano ; Politics ; política ; Studies
  • É parte de: Revista brasileira de história da educação, 2014-04, Vol.14 (1), p.49-72
  • Descrição: This article was the result of a study on the Lancasterian Method as applied in nineteenth-century England and included into Brazilian education legislation in 1827, bringing schools to girls in Brazil. Research included the Lancasterian Method as applied at girls' schools in London and public policy found in the Brazilian legislation, analyzing the differences between the two societies. The study approached some categories peculiar to Brazil and England, such as: the political moment, socioeconomic locus, encouragement of female enrollment, as well as gender differentiation in: the school curriculum, requirement of female teachers, and socio-political occupations of men and women. The research was built using the inductive method.
  • Editor: Curitiba: Sociedade Brasileira de História da Educação - SBHE
  • Idioma: Português;Inglês

Buscando em bases de dados remotas. Favor aguardar.