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Saudosa maloca e os deserdados de dois mundos: aspectos do imaginário italiano em um clássico do samba brasileiro; Saudosa maloca and the desinherited of two worlds: aspects of the italian imagery in a classic of the brazilian samba repertoire

Monteiro, Ricardo Nogueira De Castro

Via Atlântica; v. 23 n. 1 (2022): Margens do Atlântico em Português; 474-506

Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas 2022-07-28

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  • Title:
    Saudosa maloca e os deserdados de dois mundos: aspectos do imaginário italiano em um clássico do samba brasileiro; Saudosa maloca and the desinherited of two worlds: aspects of the italian imagery in a classic of the brazilian samba repertoire
  • Author: Monteiro, Ricardo Nogueira De Castro
  • Subjects: Adoniran Barbosa; Análise Semiótica; Estudos Do Imaginário; Migração; Diáspora; Estudos Culturais; Semiótica; Musicologia; Análise Do Discurso; Adoniran Barbosa; Semiotic Analysis; Imagery Studies; Migration; Diaspora; Cultural Studies; Semiotics; Musicology; Discourse Analysis
  • Is Part Of: Via Atlântica; v. 23 n. 1 (2022): Margens do Atlântico em Português; 474-506
  • Description: At least two well-known songs in the Italian repertoire present significant similarities with respect to the Brazilian classic samba Saudosa Maloca (1951): Casetta de Trastevere (1931) and Picón, dàgghe cianìn (1957). Sharing extensive narrative and discursive structures, their similarity contrasts with their distance with respect to other contemporary sambas with similar themes like A favela vai abaixo (1928) and Praça onze (1942). The conclusion is that the composition expresses in a Brazilian aesthetic an universal drama presented in a perspective following canons steadily consolidated in the Italian imagery, revealing marks of the author’s Italian ascent far deeper than isolated lexical choices.  
    Pelo menos duas canções italianas de peso apresentam aproximações com relação a Saudosa Maloca (1951): Casetta de Trastevere (1931) e Picón, dàgghe cianìn (1957). Compartilhando diversas estruturas narrativas e discursivas, sua similaridade contrasta com o afastamento de sambas de época e temática próximas como A favela vai abaixo (1928) e Praça onze (1942). Conclui-se que a composição expressa, dentro de uma estética brasileira, um drama universal apresentado dentro de uma perspectiva que segue de perto cânones solidamente consolidados dentro do imaginário italiano, evidenciando marcas daquela ancestralidade na obra de seu autor para muito além da superficialidade de algumas pontuais escolhas lexicais.
  • Publisher: Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas
  • Creation Date: 2022-07-28
  • Format: Adobe PDF
  • Language: Portuguese

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