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The discourse of innovation in teaching: a semiotic analysis/ O discurso da inovacao no ensino: uma analise semiotica

de Sousa, Silvia Maria

Soletras (São Gonçalo), 2024-01, Vol.23 (47), p.56 [Periódico revisado por pares]

Universidade do Estado do Rio de Janeiro- Uerj

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  • Título:
    The discourse of innovation in teaching: a semiotic analysis/ O discurso da inovacao no ensino: uma analise semiotica
  • Autor: de Sousa, Silvia Maria
  • Assuntos: Laws, regulations and rules ; Teaching
  • É parte de: Soletras (São Gonçalo), 2024-01, Vol.23 (47), p.56
  • Descrição: The search for innovation is strongly present in various sectors of society and has become a necessity in teaching at all levels of education, as well as in scientific research. Gamification, flipped classrooms and the use of digital platforms, among others, are propagated as innovative practices. These practices are provided for in official documents and guidelines for teaching, such as the Law establishingthe "Politica Nacional de Educacao Digital--PNED (Brasil, 2023)andthe Base Nacional Comum Curricular--BNCC (Brasil, 2018). Based on this observation, the aim of this paper is to discuss and problematize, using French discursive semiotics, the issue of innovation in education, more specifically in the case of Portuguese language teaching. It is believed that the consolidated theoretical tools of semiotics can contribute to the critical debate on innovation, offering theoretical and methodological solutions from the Field of language studies. Keywords: Discourse of innovation; Teaching; Semiotics. A busca pela inovacao esta fortemente presente em diversos setores da sociedade, impondose como necessidade do fazer pedagogico, em todos os niveis de ensino, e tambem da pesquisa cientifica. Gamificacao, sala de aula invertida e uso de plataformas digitais, entre outras, sao propagadas como praticas inovadoras. Tais praticas estao previstas em documentos e diretrizes oficiais para o ensino, como a Lei que institui a Politica Nacional de Educacao Digital-- PNED(Brasil, 2023) e Base Nacional Comum Curricular--BNCC (Brasil, 2018). Partindo dessa constatacao, o trabalho tem por objetivo discutir e problematizar, com base na semiotica discursiva de linha francesa, o tema da inovacao no ambito da educacao, mais especificamente no caso do ensino de Lingua Portuguesa. Acredita-se que, por meio do instrumental teorico consolidado da semiotica, pode-se contribuir para o debate critico sobre a inovacao, oferecendo saidas teoricas e metodologicas desenvolvidas pela area dos estudos da linguagem. Palavras-chave: Discurso da inovacao; Ensino; Semiotica.
  • Editor: Universidade do Estado do Rio de Janeiro- Uerj
  • Idioma: Português

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