skip to main content
Primo Search
Search in: Busca Geral

Sentidos do passado no museu: concordância e dissonância de vozes

de Andrade, João Carlos ; Campos, Edson Nascimento ; Castro Siman, Lana Mara

Antíteses, 2012, Vol.5 (10), p.567-587

Texto completo disponível

Citações Citado por
  • Título:
    Sentidos do passado no museu: concordância e dissonância de vozes
  • Autor: de Andrade, João Carlos ; Campos, Edson Nascimento ; Castro Siman, Lana Mara
  • Assuntos: Educação ; Educação histórica ; Ensino de história ; Historical education ; História ; Memory ; Memória ; Museu ; Museum ; Teaching history
  • É parte de: Antíteses, 2012, Vol.5 (10), p.567-587
  • Descrição: The article examines, from a game of voices, gestures and body movements during a tour of  students from Educação de Jovens e Adultos (EJA) to Museu de Artes e Ofícios de Belo Horizonte, senses there statements about the past issues pertaining to the world of work in Brazil preindustrial. Aiming to problematize the relationship of memory and history in the perspective of history education, such utterances were verbal and nonverbal documentas through records film, sound and print. The dialogue between data and theoretical references allowed us to highlight both the value of the museum as a place of memory for history education, the challenges presented there for teaching in classrooms, in the moments before, during and after - visiting museums. O artigo analisa, a partir de um jogo de vozes, gestos e de deslocamentos corporais, durante uma visita guiada de alunos da Educação de Jovens e Adultos (EJA) ao Museu de Artes e Ofícios de Belo Horizonte, sentidos do passado ali enunciados sobre temáticas atinentes ao universo do trabalho no Brasil pré- industrial. Com o objetivo de problematizar a relação memória e história na perspectiva da educação histórica, tais enunciações verbais e não verbais foram documentas por meio de registros fílmico, sonoro e impresso. O diálogo entre dados e referencias teórica permitiu-nos evidenciar tanto o valor do museu como espaço de memória para a educação histórica, como os desafios aí presentes para prática docente em salas de aula, nos momentos antes, durante e pós – visita a museus.   Palavras-chave: museu, memória, educação histórica, ensino de História.   ABSTRACT     The paper analyzes sense of the past regarding the work universe in Brazil pre-industrial time, through a game of voices and displacements and corporal gestures during a guided visit to the Artes e Ofícios Museum of Belo Horizonte. Videos, audio and printed records were documented with the objective to problematize the memory-history relation in the historical education perspective. The dialogue between these documents and theoretical references allowed us to bring to light the museum importance as a memory space for historical education and the challenges for teaching, before, during and after the museum visit.   Key words: museum, memory, historical education, History education.
  • Idioma: Português

Buscando em bases de dados remotas. Favor aguardar.