skip to main content
Primo Search
Search in: Busca Geral

Esperidiao Calisto and the color prejudice in educational institutions: education, citizenship and racialization in the 19th century

Perussatto, Melina

Tempo (Rio de Janeiro, Brazil), 2021-05, Vol.27 (2), p.426 [Periódico revisado por pares]

Universidade Federal Fluminense / Departamento de Historia

Texto completo disponível

Citações Citado por
  • Título:
    Esperidiao Calisto and the color prejudice in educational institutions: education, citizenship and racialization in the 19th century
  • Autor: Perussatto, Melina
  • É parte de: Tempo (Rio de Janeiro, Brazil), 2021-05, Vol.27 (2), p.426
  • Descrição: In the first years of the Brazilian Republican regime, just after the abolition of slavery, black press intellectuals, like Esperidiao Calisto, from the southern state capital of Porto Alegre, argued that black children remained segregated at schools as a result of the permanence of pro-slavery customs. The persistent racial division revealed that promises of actual freedom to black people, made by liberal republicans, had failed. Thus, this study analyzes the effects of educational interdictions to black people, focusing on their life experiences and struggles for the right to proper education in face of the racialization process in course over the end of the Monarchy and the beginning of the Republic. By doing so, this approach seeks to demonstrate not only that black people attended both formal and informal educational institutions, but most importantly, that they elaborated their own thoughts on instruction and education. Keywords: Racialization; Education; Black Press. Nos primeiros anos do regime republicano brasileiro, logo apos a Abolicao da escravatura, intelectuais da imprensa negra de Porto Alegre, como Esperidiao Calisto, argumentavam que as criancas negras permaneciam segregadas nas escolas em decorrencia da permanencia de costumes escravistas, o que colocava em xeque as promessas liberais republicanas. Este estudo analisa os efeitos das interdicoes educacionais a pessoas negras, enfocando suas experiencias de vida e lutas pelo direito a educacao diante do processo de racializacao em curso, entre o fim do Imperio e o inicio da Republica no Brasil. Mais do que demonstrar que, a despeito das interdicoes, pessoas negras frequentaram espacos formais ou informais de ensino, foca-se nos sentidos que elas atribuiam a instrucao e a educacao por meio de reflexoes registradas na imprensa negra porto-alegrense do final do seculo XIX. Palavras-chave: Educacao; Racializacao; Imprensa Negra.
  • Editor: Universidade Federal Fluminense / Departamento de Historia
  • Idioma: Português

Buscando em bases de dados remotas. Favor aguardar.

  • Buscando por
  • emscope:(ASSIN_USP),scope:(USP),scope:(PRUSP),scope:(EBOOKS),scope:(PRODUCAO),scope:(EREVISTAS),scope:(DEDALUS),scope:(CR-USP),scope:(PRODINTEL),scope:(BDPI),primo_central_multiple_fe
  • Mostrar o que foi encontrado até o momento