skip to main content
Primo Search
Search in: Busca Geral

Santos Dumont’s mutoscope and the poetics of found footage; O mutoscópio de Santos Dumont e a poética do found footage

Adriano, Carlos

Anais do Museu Paulista: História e Cultura Material; v. 26 (2018); e08

Universidade de São Paulo. Museu Paulista 2018-01-01

Acesso online

  • Título:
    Santos Dumont’s mutoscope and the poetics of found footage; O mutoscópio de Santos Dumont e a poética do found footage
  • Autor: Adriano, Carlos
  • Assuntos: Archive; Cinema; Found Footage; Paulista Museum; Reappropriation; Santos Dumont; Arquivo; Museu Paulista Da Usp; Reapropriação
  • É parte de: Anais do Museu Paulista: História e Cultura Material; v. 26 (2018); e08
  • Descrição: This article is based on the study of a rare and extraordinary cinematographic artefact of Santos Dumont, which belongs to the collection of the Museu Paulista of the University of São Paulo: a mutoscope reel produced in 1901. From an analytical inventory about the discovery, as well as the identification and the restoration of the object, the genre and the procedures of reappropriating the film archive (found footage) are presented, introducing a sketch of taxonomy with its basic variants and mentioning the experimental found footage film Santoscope = Dumontage, produced in 2010 from the restoration of the 1901 mutoscope film. Some corollary questions are made, using appropriate concepts which are brought into context, such as Hollis Frampton’s metahistory, Walter Benjamin’s allegory of the ruins, and Aby Warburg’s survival of the images. This article also intends to propose the reappropriation of archives as a method and as poetics.
    O artigo tem como base o estudo de um raro e extraordinário artefato cinematográfico de Santos Dumont, pertencente à coleção do Museu Paulista da Universidade de São Paulo: um carretel de mutoscópio produzido em 1901. A partir de um inventário analítico sobre a descoberta, a identificação e a restauração do objeto, são abordados o gênero e os procedimentos da reapropriação cinematográfica de arquivo (found footage), apresentando um esboço de taxonomia com suas variantes básicas e mencionando o filme experimental de found footage Santoscópio = Dumontagem, realizado em 2010 como consequência da restauração do filme-mutoscópio de 1901. São apontadas algumas questões corolárias a partir de conceitos apropriados e trazidos ao contexto, como o da meta-história de Hollis Frampton, o da alegoria das ruínas de Walter Benjamin e o da imagem sobrevivente de Aby Warburg. O artigo pretende ainda propor a reapropriação de arquivo como método e poética.
  • Títulos relacionados: https://www.revistas.usp.br/anaismp/article/view/148056/141631
  • Editor: Universidade de São Paulo. Museu Paulista
  • Data de criação/publicação: 2018-01-01
  • Formato: Adobe PDF
  • Idioma: Português

Buscando em bases de dados remotas. Favor aguardar.

  • Buscando por
  • emscope:(ASSIN_USP),scope:(USP),scope:(PRUSP),scope:(EBOOKS),scope:(PRODUCAO),scope:(EREVISTAS),scope:(DEDALUS),scope:(CR-USP),scope:(PRODINTEL),scope:(BDPI),primo_central_multiple_fe
  • Mostrar o que foi encontrado até o momento