skip to main content
Primo Search
Search in: Busca Geral
Tipo de recurso Mostra resultados com: Mostra resultados com: Índice

The aesthetics of conversion: the Engenho de Dentro studio and concrete art in Rio de Janeiro (1946-1951)

Glaucia Villas Bôas

Tempo social : revista de sociologia da USP, 2008-11, Vol.20 (2), p.197-219 [Periódico revisado por pares]

Sao Paulo: Universidade de São Paulo - Departamento de Sociologia da Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas

Texto completo disponível

Citações Citado por
  • Título:
    The aesthetics of conversion: the Engenho de Dentro studio and concrete art in Rio de Janeiro (1946-1951)
  • Autor: Glaucia Villas Bôas
  • Assuntos: Aesthetics ; Artists ; Brazil ; Concrete art ; History of art ; Modernism ; Post-war history ; Psychiatry ; Rio de Janeiro ; Sociability ; Social relations ; Social theory ; Sociology of religion ; Universalism
  • É parte de: Tempo social : revista de sociologia da USP, 2008-11, Vol.20 (2), p.197-219
  • Notas: ObjectType-Article-2
    SourceType-Scholarly Journals-1
    ObjectType-Feature-1
    content type line 23
  • Descrição: In this article I argue that the modernist aesthetic program in post-war Rio de Janeiro, geared towards national construction, competed with a new aesthetic project founded on the universalism of concrete forms. Rather than reflecting the influence of foreign or national avant-garde movements, this change arose from the impact a series of social relations and practices that imposed the recognition of new artistic values. To examine this phenomenon, I reconstruct the history of the Engenho de Dentro Studio, the locus of a sui generis sociability that united young artists, an art critic and artists interned in the Pedro II National Psychiatric Centre.
  • Editor: Sao Paulo: Universidade de São Paulo - Departamento de Sociologia da Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas
  • Idioma: Português

Buscando em bases de dados remotas. Favor aguardar.