skip to main content

The role of reinforcing function of tact and textual verbal relations in the context of stimulus equivalence, in college students/O papel da funcao reforcadora das relacoes verbais de tato e textual, em contexto de equivalencia de estimulos, em universitarios

Guimaraes, Luiza de Moura ; Escobal, Giovana ; Goyos, Celso

Psicologia, reflexão e crítica, 2014-07, Vol.27 (3), p.522 [Periódico revisado por pares]

Federal University of Rio Grande do Sul (JFRGS)

Texto completo disponível

Citações Citado por
  • Título:
    The role of reinforcing function of tact and textual verbal relations in the context of stimulus equivalence, in college students/O papel da funcao reforcadora das relacoes verbais de tato e textual, em contexto de equivalencia de estimulos, em universitarios
  • Autor: Guimaraes, Luiza de Moura ; Escobal, Giovana ; Goyos, Celso
  • É parte de: Psicologia, reflexão e crítica, 2014-07, Vol.27 (3), p.522
  • Descrição: Learning tact verbal relations may present characteristics of emergence and maintenance different from learning textual relations. These differences arouse particular interest when the stimuli that control such verbal operant belong to the same equivalent class and the response topography is similar. The objective of this study was to investigate the role of reinforcing function of each of these relationships in the emergence of new relations. Initially, six students participated in the study. First, we taught, through matching-to-sample tasks, listener relations between dictated words and pictures, and between dictated words and printed words. After training, we tested equivalence relations, and the emergence of tact and textual relations which are considered speaker relations. Then, the participants were submitted to concurrent schedules of reinforcement to evaluate preference for tasks. The results showed indifference in preference for tasks, which is consistent with the establishment of equivalence relations and with the fact that participants show similar performance on tact and textual tests. The absence of preference can be observed because of the indifference in those operant reinforcing functions, but also, because of the vast and sophisticated verbal repertoire of the participants. Keywords: Emerging behavior, reinforcing function of stimuli, choice, preference, tact, textual. A aprendizagem das relacoes verbais de tato podem apresentar caracteristicas de emergencia e manutencao diferentes das relacoes textuais. Essas diferencas despertam particular interesse quando os estimulos que controlam tais operantes verbais pertencem a mesma classe de equivalencia e a topografia da resposta e semelhante. O objetivo deste trabalho foi investigar o papel da funcao reforcadora de cada uma dessas relacoes na emergencia de novas relacoes. Inicialmente, seis universitarios participaram do estudo. Primeiro, foram ensinadas, atraves de tarefas de matching-to-sample, relacoes de ouvinte entre palavras ditadas e figuras, e entre palavras ditadas e palavras impressas. Apos ensino, foram testadas as relacoes de equivalencia, e a emergencia de relacoes de tato e textual - consideradas relacoes de falante. Em seguida, os participantes foram submetidos a esquemas concorrentes com encadeamento para verificar a preferencia por tarefas. Os resultados indicaram indiferenca na preferencia por tarefas, o que e consistente com o estabelecimento das relacoes de equivalencia e com o fato dos participantes demonstrarem desempenho similar nos testes de tato e leitura. A ausencia de preferencia pode ter sido observada em funcao da indiferenca da funcao reforcadora desses operantes, mas tambem pelo fato dos participantes terem um vasto e sofisticado repertorio verbal. Palavras-chaves: Comportamentos emergentes, funcao reforcadora do estimulo, escolha, preferencia, tato, textual.
  • Editor: Federal University of Rio Grande do Sul (JFRGS)
  • Idioma: Espanhol

Buscando em bases de dados remotas. Favor aguardar.