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Validação da Estrutura Fatorial do Movement Assessment Battery for Children em Escolares de 8 a 10 Anos; Validación de la Estructura Factorial del Movement Assessment Battery for Children en Escolares de 8 a 10 Años; Factorial Structure Validation of the Movement Assessment Battery for Children in School-Age Children Between 8 and 10 Years Old

Santos, João Otacilio Libardoni Dos; Formiga, Nilton Soares; Melo, Gislane Ferreira De; Ramalho, Maria Helena Da Silva; Cardoso, Fernando Luiz

Paidéia (Ribeirão Preto); v. 27 n. 68 (2017); 348-355

Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto 2017-12-01

Acesso online

  • Título:
    Validação da Estrutura Fatorial do Movement Assessment Battery for Children em Escolares de 8 a 10 Anos; Validación de la Estructura Factorial del Movement Assessment Battery for Children en Escolares de 8 a 10 Años; Factorial Structure Validation of the Movement Assessment Battery for Children in School-Age Children Between 8 and 10 Years Old
  • Autor: Santos, João Otacilio Libardoni Dos; Formiga, Nilton Soares; Melo, Gislane Ferreira De; Ramalho, Maria Helena Da Silva; Cardoso, Fernando Luiz
  • Assuntos: Coordenação Motora; Testes De Desempenho; Análise Fatorial; Psicometria; Coordinación Motora; Test De Desempeño; Análisis Factorial; Psicometría; Motor Coordination; Performance Tests; Factor Analysis; Psychometrics
  • É parte de: Paidéia (Ribeirão Preto); v. 27 n. 68 (2017); 348-355
  • Descrição: The adaptation of instruments to other cultural contexts is a complex task that requires careful planning to maintain the content and psychometric properties. One of the most used motor assessment tools in the world is the Movement Assessment Battery for Children 2ed. In this study, we evaluated the factorial organization of the MABC-2 for the age group 8-10 years from the perspective of classical and modern psychometric theory. For this purpose, a group of 350 school children in the city of Manaus (AM, Brazil) was evaluated. The factorial structure of the MABC-2 and a new factorial structure with four factors were tested. For data analysis, descriptive and inferential statistics were used. Factor analysis confirmed the original three-factor model. Based on these results, good evidences of validity were produced, based on the internal structure of the MABC-2 proposed by the original authors, confirming its ability to identify disorders in the development of coordination.
    Resumo A adaptação de instrumentos para outros contextos culturais é uma tarefa complexa, que exige rigor quanto à manutenção do conteúdo e das características psicométricas. Um dos instrumentos de avaliação motora mais utilizados no mundo trata-se do Movement Assessment Battery for Children 2ed. Neste estudo avaliou-se a partir da perspectiva da teoria da psicométrica clássica e moderna, a organização fatorial do MABC-2 para a faixa etária de 8 a 10 anos. Para isso foram avaliados 350 escolares da cidade de Manaus (AM, Brazil) Foram testadas a estrutura fatorial original do MABC-2 composta por três fatores e ainda uma nova estrutura fatorial do MABC-2 (4 fatores). Para análise dos dados foi utilizada a estatística descritiva e inferencial. A análise fatorial confirmou o modelo original de três fatores. Com base nestes resultados foi possível identificar boas evidências de validade baseada na estrutura interna do MABC-2 proposto pelos autores originais confirmando a sua capacidade de identificar desordens no desenvolvimento da coordenação.
    La adaptación de instrumentos para otros contextos culturales es una tarea compleja que requiere rigor para mantener el contenido y las características psicométricas. Una de las herramientas de evaluación motora más utilizada en el mundo es el Movement Assessment Battery for Children 2ed. En este estudio se evaluó, desde el punto de vista de la teoría de la psicométrica clásica y moderna, la organización factor del MABC-2 para el grupo de edad de 8-10 años. Para eso, fueron evaluados 350 estudiantes de la ciudad de Manaus (AM, Brazil). La estructura factorial original del MABC-2 con tres factores y también nueva estructura factorial del MABC-2(4 factores) se pusieron a prueba. Para el análisis de datos se utilizó la estadística descriptiva e inferencial. El análisis factorial confirmó el modelo original de tres factores. Con base en estos resultados se pudo identificar buenas evidencias de validez basada en la estructura interna del MABC-2 propuesta por los autores originales, que confirman su capacidad para identificar trastornos en el desarrollo de la coordinación.
  • Títulos relacionados: https://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/144495/138843
  • Editor: Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto
  • Data de criação/publicação: 2017-12-01
  • Formato: Adobe PDF
  • Idioma: Inglês

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