For a critique of culture and communication: an approach to the world-communication perspective of Armand Mattelart; Para uma crítica da cultura e da comunicação: uma abordagem à perspectiva da comunicação-mundo de Armand Mattelart; Para una crítica de la cultura y la comunicación: una aproximación a la perspectiva de la comunicación-mundo de Armand Mattelart
ABCD PBi


For a critique of culture and communication: an approach to the world-communication perspective of Armand Mattelart; Para uma crítica da cultura e da comunicação: uma abordagem à perspectiva da comunicação-mundo de Armand Mattelart; Para una crítica de la cultura y la comunicación: una aproximación a la perspectiva de la comunicación-mundo de Armand Mattelart

  • Autor: Zarowsky, Mariano
  • Assuntos: Armand Mattelart; Intellectual History; Critical Theory; Armand Mattelart; História Intelectual; Teoria Crítica
  • É parte de: MATRIZes; v. 14 n. 3 (2020): Vertente Mattelart; 117-137
  • Descrição: La noción de comunicación-mundo condensa el proyecto intelectual que Armand Mattelart forjó en Francia hacia fines de los años ochenta del siglo XX y desarrolló con creatividad y constancia en la década del noventa. Este proyecto se presenta y despliega en su trilogía de la comunicación-mundo: La Communication-monde (1992); L’Invention de la communication (1994); Histoire de l’utopie planétarie (1999). Desde mediados de los años ochenta se extendía en Francia un discurso que hacía de la comunicación un valor explicativo de lo social. Situar la posición teórica de Mattelart en este contexto nos permitirá dar cuenta de las condiciones de emergencia de su reflexión, pero también de la singularidad y productividad de su perspectiva para entender la organización social contemporánea a través de la crítica de la cultura y la comunicación.
    The notion of communication-world condenses the intellectual project that Armand Mattelart forged in France in the late eighties of the twentieth century and developed with creativity and perseverance in the nineties. This project is presented and displayed in his communication-world trilogy: La Communication-monde (1992); L’Invention de la communication (1994); Histoire de l’utopie planétarie (1999). Since the mid-eighties, a discourse was spread in France that made communication an explanatory value of the social. Placing Mattelart's theoretical position in this context will allow us to account for the emergency conditions of his reflection, but also of the uniqueness and productivity of his perspective to understand contemporary social organization through criticism of culture and communication.  
    A noção de comunicação-mundo condensa o projeto intelectual que Armand Mattelart forjou na França em fins dos anos 1980 e desenvolveu na década seguinte. Esse projeto é apresentado e desenvolvido em sua trilogia: La Communication-Monde (1992), L’Invention de la Communication (1994) e Histoire de l’Utopie Planétarie (1999). Desde meados dos anos 1980, difundiu-se na França um discurso que dava à comunicação um valor explicativo do social. Situar a posição teórica de Mattelart nesse contexto nos permitirá perceber as condições de surgimento de sua reflexão, assim como a singularidade e produtividade dessa perspectiva para compreender a organização social contemporânea, por meio da crítica da cultura e da comunicação.
  • Títulos relacionados: https://www.revistas.usp.br/matrizes/article/view/172276/169241; https://www.revistas.usp.br/matrizes/article/view/172276/167670
  • Editor: Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes, Programa de Pós-Graduação em Ciências da Comunicação
  • Data de criação/publicação: 2020-12-31
  • Formato: Adobe PDF
  • Idioma: Inglês;Português