skip to main content

The internal communication as resource for strengthening organizational: A case estudy/A comunicacao interna como recurso de fortalecimento da cultura organizacional: um estudo de caso

Fagotti, Anna Puebla Vitkoski ; Biscoli, Fabiana Regina Veloso

Revista Expectativa, 2012-01, Vol.11, p.103

Universidade Estadual do Oeste do Parana

Texto completo disponível

Citações Citado por
  • Título:
    The internal communication as resource for strengthening organizational: A case estudy/A comunicacao interna como recurso de fortalecimento da cultura organizacional: um estudo de caso
  • Autor: Fagotti, Anna Puebla Vitkoski ; Biscoli, Fabiana Regina Veloso
  • Assuntos: Case studies ; Integrated circuits ; Organizational communication ; Semiconductor chips
  • É parte de: Revista Expectativa, 2012-01, Vol.11, p.103
  • Descrição: With the efficiency of internal communication (IC) it is possible that managers can positively influence in the commitment of employees to the institution, internalizing the desired practices, which become part of work routines. When planning IC, managers should insert the cultural values of the organization, sending to employees, in many ways, messages about what the institution expects of them. With these prerogatives the present study aimed to identify, in the Unioeste / Campus Toledo IC, some vectors for transmission of cultural values. This research was characterized as a case study, of exploratory nature, and made use of questionnaires to all staff and occupants of Unioeste leadership positions. It was observed that there are some flaws in the process of IC which compromise the actions and achievement of institutional objectives, and lead to lack of involvement and commitment of those involved. Also it was found that the respondents believe that IC is an appropriate channel for the dissemination of institutional information, that can be used to plan the inclusion of cultural values. Key-words: Internal communication. College. Organizational culture. Com a eficiencia da Comunicacao Interna (CI) e possivel que gestores consigam influenciar positivamente no comprometimento dos colaboradores com a instituicao, internalizando as praticas desejadas, que passam a fazer parte das rotinas de trabalho. Ao planejar a CI os gestores devem inserir os valores culturais da organizacao, enviando aos colaboradores, de variadas formas, mensagens sobre o que a instituicao espera deles. Com estas prerrogativas o presente trabalho objetivou identificar, na CI da Unioeste/Campus de Toledo, alguns vetores para transmissao dos valores culturais. Assim, esta pesquisa caracterizou-se como um estudo de caso, de natureza exploratoria, utilizou-se da aplicacao de questionarios a todos os funcionarios e ocupantes de cargos de chefia da Unioeste. Observou-se que ha algumas falhas no processo de CI, as quais comprometem as acoes e o alcance dos objetivos institucionais, e levam a falta de envolvimento e comprometimento dos atores envolvidos. Tambem verificou-se que os respondentes acreditam que a CI e um canal apropriado para a disseminacao de informacoes institucionais, podendo ser utilizado para planejar a insercao de valores culturais. Palavras-Chave: Comunicacao interna; instituicao de ensino superior; cultura organizacional.
  • Editor: Universidade Estadual do Oeste do Parana
  • Idioma: Português

Buscando em bases de dados remotas. Favor aguardar.