skip to main content

"RUNNING THROUGH THE GAUNTLET": INTERDICTIONS AND BREAKTHROUGHS OF THE TRAJECTORIES OF TEACHERS OF THE UFBA MATHEMATIC INSTITUTE/ATRAVESSANDO O "CORREDOR POLONES": INTERDICOES E SUPERACAO NAS TRAJETORIAS DAS DOCENTES DO INSTITUTO DE MATEMATICA DA UFBA

De Menezes, Marcia B

Revista Ártemis (João Pessoa), 2015-08, Vol.20 (1), p.6 [Periódico revisado por pares]

Universidade Federal da Paraiba. Facultad de ciencias sociales y humanidades

Texto completo disponível

Citações Citado por
  • Título:
    "RUNNING THROUGH THE GAUNTLET": INTERDICTIONS AND BREAKTHROUGHS OF THE TRAJECTORIES OF TEACHERS OF THE UFBA MATHEMATIC INSTITUTE/ATRAVESSANDO O "CORREDOR POLONES": INTERDICOES E SUPERACAO NAS TRAJETORIAS DAS DOCENTES DO INSTITUTO DE MATEMATICA DA UFBA
  • Autor: De Menezes, Marcia B
  • Assuntos: Analysis ; Khan, Sal ; Teachers
  • É parte de: Revista Ártemis (João Pessoa), 2015-08, Vol.20 (1), p.6
  • Descrição: The creation of the Institute of Mathematics and Physics at the University of Bahia (IMF) was due mainly to the pairing of two young women who decided to modernize the teaching of mathematics in Bahia: Arlete Cerqueira Lima and Martha Maria de Souza Dantas, who caused gender fractures in petrified structures of Bahia mathematical education by creating an Institute that, in an unusual way, kept from 1960 to mid-2002 a distinctly female Institute. This article describes and analyzes the trajectories of some of these pioneering women, who consolidated the work of Arlete and Martha, highlighting their stories about the family education they received, based on gender stereotypes of the education of women, the "vocation" for mathematics and aspects of their academic careers built between teaching and research. Keywords: Gender. C&T. Women and Exact Sciences.Academic Career. A criacao do Instituto de Matematica e Fisica da Universidade da Bahia (IMF) se deveu fundamentalmente a articulacao de duas jovens mulheres que resolveram modernizar o ensino de matematica no Estado da Bahia: Arlete Cerqueira Lima e Martha Maria de Souza Dantas, que provocaram fraturas de genero nas estruturas petrificadas do ensino matematico baiano criando um Instituto que, de modo inusitado, manteve de 1960 a meados de 2002 um corpo docente marcadamente feminino. Este artigo relata e analisa as trajetorias de algumas dessas mulheres pioneiras que consolidaram a obra de Arlete e Martha, destacando seus relatos quanto a educacao familiar que receberam, fundamentada em estereotipos de genero quanto a educacao das mulheres, a "vocacao" para a Matematica e os aspectos de suas carreiras academicas construidas entre o ensino e a pesquisa. Palavras-chave: Genero. C&T. Mulheres e Ciencias Exatas. Carreira Academica.
  • Editor: Universidade Federal da Paraiba. Facultad de ciencias sociales y humanidades
  • Idioma: Português

Buscando em bases de dados remotas. Favor aguardar.