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The unidirectional relationship between consumer confidence and PSI-20 returns - The influence of the economic cycle

Neves, Maria Elisabete Duarte ; Goncalves, Luis Miguel Aragao Duarte ; Ribeiro, Mario Joaquim Silva ; Feiteira, Paulo Jorge Santiago ; Viseu, Clara Margarida Pisco

Revista Contabilidade & Finanças, 2016-09, Vol.27 (72), p.363-377 [Periódico revisado por pares]

São Paulo: Departamento de Contabilidade - FEA/USP

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  • Título:
    The unidirectional relationship between consumer confidence and PSI-20 returns - The influence of the economic cycle
  • Autor: Neves, Maria Elisabete Duarte ; Goncalves, Luis Miguel Aragao Duarte ; Ribeiro, Mario Joaquim Silva ; Feiteira, Paulo Jorge Santiago ; Viseu, Clara Margarida Pisco
  • Assuntos: behavioral finance ; Business cycles ; Consumer Confidence Index ; Correlation analysis ; Economic aspects ; economic cycle ; financial markets ; Macroeconomics ; Market analysis ; PSI-20 ; Rates of return ; Recessions ; Return on investment ; Securities markets ; Stock exchanges ; Stock markets ; Studies
  • É parte de: Revista Contabilidade & Finanças, 2016-09, Vol.27 (72), p.363-377
  • Descrição: ABSTRACT The aim of this paper is to determine the relationship between market sentiment and rates of return on the main Portuguese benchmark and verify whether this relationship is influenced by different economic cycles. Given the subjectivity inherent to the use of variables capturing investor sentiment, the Consumer Confidence Index (CCI) was used as a benchmark. To achieve the proposed objective, an analysis of time series stationarity, Pearson correlation, and Granger causality using the autoregressive vectors model was carried out, followed by the Least Squares Method with macroeconomic variables. The results obtained suggest a one-way relationship between stock market returns and the sentiment variable. In fact, in times of recession, investor pessimism induces linear behavior and the sentiment-return relationship is more evident. This article will thus be of interest both to the academic community, in providing a basis for future investigations, and to managers and investors, with regards to the perception that the predictability of returns will be easier in periods of recession. RESUMO Este trabalho tem como principal objetivo determinar a relação entre sentimento de mercado e taxas de retorno no principal benckmark português e verificar se essa relação é influenciada pelos diferentes ciclos econômicos. Dada a subjetividade inerente à utilização de variáveis que identifiquem o sentimento dos investidores, o Índice de Confiança do Consumidor (ICC) foi utilizado como indicador de referência. Para alcançar o objetivo proposto, foi realizada análise da estacionariedade das séries temporais, correlação de Pearson e causalidade de Granger utilizando o modelo de vetores autorregressivos e, posteriormente, o Método dos Mínimos Quadrados com variáveis macroeconômicas. Os resultados obtidos sugerem uma relação unidirecional dos retornos do mercado de ações na variável sentimento. De fato, em períodos de recessão, o pessimismo dos investidores induz a comportamentos lineares e a relação sentimento-retorno é mais evidente. Assim, este artigo proporcionará duplo interesse: para a comunidade acadêmica, fornecendo base para investigações futuras, e para gestores e investidores, quanto à percepção de que a previsibilidade dos retornos será mais fácil em períodos recessivos.
  • Editor: São Paulo: Departamento de Contabilidade - FEA/USP
  • Idioma: Inglês;Espanhol

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