skip to main content

Afirmative action in the educational system: trajectories of young black women at the University of Brasilia/Acoes afirmativas no sistema educacional: trajetorias de jovens negras da Universidade de Brasilia

Weller, Wivian ; Silveira, Marly

Estudos feministas, 2008-09, Vol.16 (3), p.931 [Periódico revisado por pares]

Instituto de Estudos de Genero - Centro de Filosofia

Texto completo disponível

Citações Citado por
  • Título:
    Afirmative action in the educational system: trajectories of young black women at the University of Brasilia/Acoes afirmativas no sistema educacional: trajetorias de jovens negras da Universidade de Brasilia
  • Autor: Weller, Wivian ; Silveira, Marly
  • É parte de: Estudos feministas, 2008-09, Vol.16 (3), p.931
  • Descrição: This article presents the experiences of black female students admitted by the University of Brasilia through the affirmative action programme. They attend courses in Engineering and Social Sciences and have experienced different school socialization processes. By choosing students of different academic courses and school backgrounds we tried to analyse their experiences with racism and prejudice and also the strategies to overcome these situations. A second focus of our analyses lies on the experiences of black female students and their attitude toward affirmative action in public universities of Brazil. We agreed that it is not sufficient to say that this policies are fair because they are in accordance to the imperative of social justice, if the results are not evident. The establishment of systems of quotas is not the only way of recognition and redistribution, but it reflects the necessity of an adjustment of the university system to the political and social requirements of the Brazilian society and its people. Key Word: Affirmative Action; University; Blacks and Education; Youth; Gender. O presente artigo apresenta experiencias vividas por jovens universitarias que ingressaram pelo sistema de cotas na Universidade de Brasilia nos cursos de Engenharia e Ciencias Sociais e que apresentam distintas trajetorias de socializacao escolar. Analisa as experiencias vividas nesses espacos assim como as estrategias diferenciadas no que diz respeito ao enfrentamento do preconceito e da discriminacao. Apresenta ainda as avaliacoes realizadas pelas jovens a respeito da implementacao de cotas para estudantes negros nas universidades publicas. Concordamos que nao adianta a medida ser justa e estar de acordo com os imperativos da justica social se ela nao produz resultados. As cotas nao representam a unica forma de luta por reconhecimento e redistribuicao, mas refletem a importancia e a necessidade de uma modificacao mais profunda na gramatica dos discursos no interior da universidade e no atendimento das demandas politicas e sociais. Palavras-chave: acoes afirmativas; universidade; negros e educacao; juventude; genero.
  • Editor: Instituto de Estudos de Genero - Centro de Filosofia
  • Idioma: Espanhol

Buscando em bases de dados remotas. Favor aguardar.