skip to main content

CONTRIBUTIONS OF THE DIMENSIONS: SPACE, TIME AND SUBJECT, TO THINK ABOUT THE USE OF MOBILE DEVICES IN THE PERIPHERY OF RIO DE JANEIRO/CONTRIBUICOES DAS DIMENSOES: ESPACO, TEMPO E SUJEITO, PARA PENSARMOS O USO DOS DISPOSITIVOS MOVEIS NA PERIFERIA DO RIO DE JANEIRO

Ferreira, Lhays Marinho da Conceicao

Periferia (Duque de Caxias), 2016-07, Vol.8 (2), p.127 [Periódico revisado por pares]

Universidade do Estado do Rio de Janeiro- Uerj

Texto completo disponível

Citações Citado por
  • Título:
    CONTRIBUTIONS OF THE DIMENSIONS: SPACE, TIME AND SUBJECT, TO THINK ABOUT THE USE OF MOBILE DEVICES IN THE PERIPHERY OF RIO DE JANEIRO/CONTRIBUICOES DAS DIMENSOES: ESPACO, TEMPO E SUJEITO, PARA PENSARMOS O USO DOS DISPOSITIVOS MOVEIS NA PERIFERIA DO RIO DE JANEIRO
  • Autor: Ferreira, Lhays Marinho da Conceicao
  • Assuntos: Analysis ; Educational technology ; High school students ; High schools ; Mobile devices ; Teachers ; Technology ; Technology and society
  • É parte de: Periferia (Duque de Caxias), 2016-07, Vol.8 (2), p.127
  • Descrição: The intensification of the presence of the new communication and information technologies has significantly altered the social practices and relations in the contemporary world, and it is this scenario that guides the Master's Research, with the objective of investigating the meanings attributed to the uses of mobile devices in the classroom. The questionings, made in this work, has as a point of reflection the cultural production of the subjects in the middle of the technology in the classroom, that it generates cultural practices with great implications during the moment of the lesson. From the use of a virtual environment that is a territory built, fluid, imagined and invented. I understand the subjects as producers of culture, and also as not possessing a fixed, immutable or integral identity. With this, I try to discuss, investigate and problematize who are the high school students of the Sarah Kubitschek State Institute, located in the Campo Grande neighborhood, in the periphery of Rio de Janeiro, and which meanings are--and can be--attributed the use Of the cell phone by him at the time of class. I think they do not have a fixed identity and culture, based on the contributions of Stuart Hall, but because they move through different spaces, because they are in contact with the global environment at all times, because they act in this context of globalization, They produce culture, Establish new relationships and destabilize the still given project of school, as a single student trainer, and in this case as a model teacher.Keywords: identity; technology; space; time; subjectA intensificacao da presenca das novas tecnologias de comunicacao e informacao tem alterado significativamente as praticas e relacoes sociais no mundo contemporaneo, e e esse cenario que orienta a pesquisa de mestrado em curso, com o objetivo de investigar os sentidos atribuidos aos usos de dispositivos moveis na sala de aula. Os questionamentos, feitos neste trabalho, tem como ponto de reflexao a producao cultural dos sujeitos em meio a tecnologia na sala de aula, que enseja praticas culturais com grandes implicacoes durante o momento da aula. A partir do uso de um ambiente virtual que e um territorio construido, fluido, imaginado e inventado. Entendo os sujeitos como produtores de cultura, e tambem como nao possuidores de uma identidade fixa, imutavel ou integral. Com isso, procuro discutir, investigar e problematizar sobre quem sao os jovens/alunos do ensino medio normal do Instituto Estadual Sarah Kubitschek, localizado no bairro de Campo Grande, periferia do municipio do Rio de Janeiro e quais sentidos sao--e podem ser--atribuidos aos usos do celular por ele, no momento da aula. Penso que estes nao possuem uma identidade e cultura fixas, a partir das contribuicoes de Stuart Hall, mas que por transitarem por diversos espacostempos, por estarem em contato com o meio global a todo o momento, por atuarem neste contexto de globalizacao, produzem cultura, estabelecem novas relacoes e desestabilizam o projeto ainda dado de escola, como formadora de um unico aluno, e nesse caso como formadora de um mesmo modelo de professor.Palavras chave: identidade; tecnologia; espaco; tempo; sujeito
  • Editor: Universidade do Estado do Rio de Janeiro- Uerj
  • Idioma: Espanhol

Buscando em bases de dados remotas. Favor aguardar.