skip to main content
Primo Search
Search in: Busca Geral

Language evaluation in children with pre-lingual hearing loss and cochlear implant

Scarabello, Emille Mayara ; Lamônica, Dionísia Aparecida Cusin ; Morettin-Zupelari, Marina ; Tanamati, Liège Franzini ; Campos, Patrícia Dominguez ; Alvarenga, Kátia de Freitas ; Moret, Adriane Lima Mortari

Brazilian journal of otorhinolaryngology, 2020-01, Vol.86 (1), p.91-98 [Periódico revisado por pares]

Brazil: Elsevier Editora Ltda

Texto completo disponível

Citações Citado por
  • Título:
    Language evaluation in children with pre-lingual hearing loss and cochlear implant
  • Autor: Scarabello, Emille Mayara ; Lamônica, Dionísia Aparecida Cusin ; Morettin-Zupelari, Marina ; Tanamati, Liège Franzini ; Campos, Patrícia Dominguez ; Alvarenga, Kátia de Freitas ; Moret, Adriane Lima Mortari
  • Assuntos: Age Factors ; Audiometry ; Auditory Perception ; Audição ; Child ; Child, Preschool ; Cochlear implant ; Cochlear Implants ; Criança ; Cross-Sectional Studies ; Female ; Hearing ; Hearing loss ; Hearing Loss - rehabilitation ; Humans ; Implante coclear ; Language ; Language Development ; Language Tests ; Linguagem ; Male ; Original ; OTORHINOLARYNGOLOGY ; Perda auditiva ; Prospective Studies ; Speech Perception ; Time Factors ; Vocabulary
  • É parte de: Brazilian journal of otorhinolaryngology, 2020-01, Vol.86 (1), p.91-98
  • Notas: ObjectType-Article-2
    SourceType-Scholarly Journals-1
    ObjectType-Undefined-1
    ObjectType-Feature-3
    content type line 23
  • Descrição: The cochlear implant is an effective device for children with severe and/or profound prelingual hearing loss, since it provides considerable improvement in oral language acquisition through the auditory pathway. The use of a cochlear implant contributes to the development of auditory perception, favoring the acquisition of the linguistic processes related to communication skills, which might have a positive effect on other areas of development. The aim of this study was to verify the performance of children using cochlear implants for expressive and receptive oral language. This was a prospective cross-sectional study that used the following tests: Child language test in the phonology, vocabulary, fluency and pragmatics areas, and the Peabody picture vocabulary test. Thirty children participated in this study, of both genders, aged between 36 and 72 months, with severe and/or profound bilateral sensorineural hearing loss, without other impairments and users of unilateral cochlear implant with full electrode insertion for a minimum of 12 months. The longer duration of the cochlear implant use, the younger age at surgery and the better performance in the auditory perception of speech influenced the performance in expressive and receptive oral language. Even though when compared to the normative language acquisition process, the results showed that these children had patterns of linguistic skills that are below their chronological age; the results indicate that these children are developing expressive and receptive oral language skills, and this is the outcome that should be taken into account in this study. The longer duration of the cochlear implant use, the younger age at surgery and the better performance in the auditory perception of speech influenced the performance in expressive and receptive oral language skills, but not in all the studied semantic categories. O implante coclear é um tratamento eficaz para crianças com deficiência auditiva pré-lingual de grau severo e/ou profundo, uma vez que proporciona melhoria considerável na aquisição da linguagem oral por meio da via auditiva. O uso do implante coclear contribui para o desenvolvimento da percepção auditiva e favorece a aquisição dos processos linguísticos voltados à aquisição de habilidades comunicativas que poderá repercutir positivamente em outras áreas do desenvolvimento. Verificar o desempenho de crianças usuárias de implante coclear quanto à linguagem oral expressiva e receptiva. Estudo prospectivo transversal onde os seguintes testes foram usados: teste de linguagem infantil nas áreas de fonologia, vocabulário, fluência e pragmática e teste de vocabulário de imagens Peabody. Participaram deste estudo 30 crianças de ambos os sexos de 36 a 72 meses, com deficiência auditiva sensorioneural de grau severo e/ou profundo bilateral, sem outros comprometimentos e usuárias de implante coclear unilateral com inserção total dos eletrodos havia, no mínimo, 12 meses. O maior tempo de uso do implante coclear, a menor idade na cirurgia e o melhor desempenho na percepção auditiva da fala influenciaram o desempenho na linguagem oral expressiva e receptiva. Embora comparativamente ao processo de aquisição normativo da linguagem os resultados encontrados tenham revelado que essas crianças demonstraram habilidades linguísticas em padrões abaixo de sua idade cronológica, os resultados apontaram que essas crianças estão em evolução da linguagem oral expressiva e receptiva, esse é o resultado que deve ser valorizado neste estudo. O maior tempo de uso do implante coclear, a menor idade na cirurgia e o melhor desempenho na percepção auditiva da fala influenciaram o desempenho na linguagem oral expressiva e receptiva, porém não em todas as categorias semânticas estudadas.
  • Editor: Brazil: Elsevier Editora Ltda
  • Idioma: Inglês;Português

Buscando em bases de dados remotas. Favor aguardar.