skip to main content

Spatial Structure, Mobility and Public Transport: The Case of BRT North-South of the Great Goiania/ESTRUTURA ESPACIAL, MOBILIDADE E TRANSPORTE PUBLICO: O CASO DO BRT NORTE-SUL DA GRANDE GOIANIA

Melo, Daniele de Castro Pessoa de ; Cunha, Debora Ferreira da ; Zechin, Patrick Di Almeida Vieira

Revista de Direito da Cidade, 2022-09, Vol.14 (3), p.1798

Universidade do Estado do Rio de Janeiro- Uerj

Texto completo disponível

Citações Citado por
  • Título:
    Spatial Structure, Mobility and Public Transport: The Case of BRT North-South of the Great Goiania/ESTRUTURA ESPACIAL, MOBILIDADE E TRANSPORTE PUBLICO: O CASO DO BRT NORTE-SUL DA GRANDE GOIANIA
  • Autor: Melo, Daniele de Castro Pessoa de ; Cunha, Debora Ferreira da ; Zechin, Patrick Di Almeida Vieira
  • É parte de: Revista de Direito da Cidade, 2022-09, Vol.14 (3), p.1798
  • Descrição: This article aims to analyze the implementation a specific component of the urban structure of the Metropolitan Region of Goiania, the new Bus Rapid Transit--BRT of the North-South Corridor, based on the right to the city and sustainable urban mobility, from inclusive mobility. The research was based on conducting a case study of the North-South BRT. The methodological procedures used consisted of bibliographic and documental research, secondary data survey, and exploratory spatial data analysis. The methodological approach used is qualitative, based on a case study of the North-South BRT. The results of the study show that if the North-South BRT solves some issues, it is far from providing entirely satisfactory solutions towards greater sustainability that also encompasses the "right to the city" and the reduction of structural socioeconomic inequalities. In this sense, the work aims to contribute to the academic debate, based on the notion of public mass transportation as a vector to increase equity in the distribution of socially produced urban resources, as an attribute not exclusively related to income in the production of socioeconomic inequality. Thus, we intend to bring elements to the study of the right to the city and urban inequality in Goiania and region. KEY-WORDS:urban mobility, public transport, BRT, right to the city, metropolitan inequality. O presente artigo tem por objetivo analisar a implantacao de uma componente especifica da estrutura urbana da Regiao Metropolitana de Goiania, o novo Bus Rapid Transit--BRT do Corredor Norte-Sul, fundamentada pelo direito a cidade e a mobilidade urbana sustentavel, desde a mobilidade inclusiva. A pesquisa se baseou na realizacao de um estudo de caso do BRT Norte Sul. Os procedimentos metodologicos utilizados consistiram em pesquisa bibliografica, documental, levantamento de dados secundarios e analise exploratoria de dados espaciais. Os resultados do estudo mostram que se o BRT Norte Sul soluciona algumas questoes, esta longe de encaminhar solucoes inteiramente satisfatorias no sentido de uma maior sustentabilidade que englobe tambem o "direito a cidade" e a reducao de desigualdades socioeconomicas estruturais. Nesse sentido, o trabalho visa contribuir para o debate academico, a partir da nocao de transporte publico de massa como vetor de aumento da equidade na distribuicao dos recursos urbanos socialmente produzidos, enquanto atributo nao relacionado exclusivamente a renda na producao da desigualdade socioeconomica. Assim, pretende-se trazer elementos para o estudo do direito a cidade e a desigualdade urbana em Goiania e regiao. PALAVRAS-CHAVE: mobilidade urbana, transporte publico, BRT, direito a cidade, desigualdade metropolitana.
  • Editor: Universidade do Estado do Rio de Janeiro- Uerj
  • Idioma: Português

Buscando em bases de dados remotas. Favor aguardar.