skip to main content

Theatrical Training Marked by Popular Education and Popular Culture: a means of emancipation for young people

Camargos, Júlia

Revista Brasileira de Estudos da Presença, 2023, Vol.13 (4)

Texto completo disponível

Citações Citado por
  • Título:
    Theatrical Training Marked by Popular Education and Popular Culture: a means of emancipation for young people
  • Autor: Camargos, Júlia
  • É parte de: Revista Brasileira de Estudos da Presença, 2023, Vol.13 (4)
  • Descrição: ABSTRACT The article discusses the meanings that young people from peripheral neighborhoods attribute to their theater studying experience marked by popular education and popular culture in an educational institution in Belo Horizonte. Highlighting the presence of diversity, collectivity and political agendas in their studying, young people point out social awareness as a significant impact of this process. The theatrical artistic-pedagogical experience was configured as a space for socialization, positivation of subaltern young people’s identities and contributed to their emancipation processes as social subjects. RÉSUMÉ L’article disserte sur les significations que les jeunes de la banlieule attribuent à leur expérience de formation théâtrale marquée par l’éducation populaire et la culture populaire dans une institution d'enseignement à Belo Horizonte. Soulignant la présence de la diversité, de la collectivité et des agendas politiques dans leur formation, les jeunes ponctuente la prise de conscience sociale comme un impact significatif de ce processus. L'expérience théâtrale artistique et pédagogique a été configurée comme un espace de socialisation, de positivation des identités des jeunes subalternes et a contribué à leurs processus d'émancipation en tant que sujets sociaux. RESUMO O artigo discute os sentidos que jovens periféricos atribuem à sua experiência de formação teatral marcada pela educação popular e pela cultura popular em uma instituição de ensino em Belo Horizonte. Destacando a presença da diversidade, da coletividade e de pautas políticas na sua formação, os jovens apontam a conscientização social como impacto significativo desse processo. A experiência artístico-pedagógica teatral se configurou como espaço de socialização, positivação de identidades de jovens subalternizados e contribuiu para os seus processos de emancipação como sujeitos sociais.
  • Idioma: Inglês

Buscando em bases de dados remotas. Favor aguardar.