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The theater games and the construction of symbolic knowledge: from playing to a meaningful experience

Tagliari, Mariana ; Camargo, Robson Corrêa de

Educação e pesquisa, 2023, Vol.49 [Periódico revisado por pares]

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  • Título:
    The theater games and the construction of symbolic knowledge: from playing to a meaningful experience
  • Autor: Tagliari, Mariana ; Camargo, Robson Corrêa de
  • É parte de: Educação e pesquisa, 2023, Vol.49
  • Descrição: Abstract This article aims to analyze the practice of the theater games by Viola Spolin (1906-1994) in her construction of the symbolic form and as a driver of meaningful experience (Dewey 1859-1952). The definition of symbolic form will be based on the writings of the philosopher Ernst Cassirer (1874-1945) and the philosopher and educator Susana Langer (1895-1985). For these thinkers, the symbolic is presented as a fundamental element of knowledge and structuring of human culture in myth, religion, language, history, and art. The central problem of this research is based on theater-educational studies experienced by the authors, taking the practices of the theater games as a way of expanding knowledge for an integration of the being, as a cultural, social, and symbolic form being, in the construction of practices of significant acts in the world. Thus, the methodology used is the bibliographic review of the fundamental concepts of theater games in correlation with the construction of symbolic knowledge. We aim to understand art in the production of the symbolic context so that we can base the embodiment as a symbol. Such studies aim to promote the consummate experience of game practitioners in the theater-educational context, supported by the principle that the aesthetic experience played will enable the expansion of the player’s experience so that they can re-signify their world, building autonomy and knowledge of/in the aesthetic experience in a constant process of living and learning, forged in the webs of culture. Resumo Este artigo tem por objetivo analisar a prática do jogo teatral de Viola Spolin (1906-1994) em sua construção do simbólico e como propulsor da experiência significativa (Dewey 1859-1952). A definição de simbólico será pautada nos escritos do filósofo Ernst Cassirer (1874-1945) e da filósofa e educadora Susana Langer (1895-1985). Nesses pensadores, o simbólico se apresenta como elemento fundamental de conhecimento e estruturação da cultura humana, no mito, na religião, na linguagem, na história e na arte. O problema central desta pesquisa baseia-se em estudos teatro-educativos vivenciados pelos autores, tomando-se as práticas do jogo teatral como forma de ampliação do conhecimento para uma integralização do ser, como ser cultural, social, simbólico, na construção das práticas de atos significativos no mundo. Para tanto, a metodologia utilizada é a revisão bibliográfica dos conceitos fundantes dos jogos teatrais em correlação com a construção do conhecimento simbólico. Visamos compreender a arte na produção do contexto simbólico para então fundamentarmos a corporificação como símbolo. Tais estudos objetivam a promoção da experiência consumatória dos praticantes do jogo no contexto teatro-educativo, respaldados no princípio de que a experiência estética jogada possibilitará a ampliação da vivência do jogador, de modo que ele possa ressignificar o seu mundo, construindo-se autonomia e conhecimento da/na experiência estética em constante processo de vivência e aprendizagem, forjado nas teias da cultura.
  • Idioma: Inglês

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