skip to main content

Secondary Piano in the academic formation: educational ideas and perspectives of interdisciplinary

Machado, Maria Inêz Lucas

Per musi : revista de performance musical, 2013-01 (27), p.115 [Periódico revisado por pares]

Belo Horizonte: Universidade Federal de Minas Gerais

Texto completo disponível

Citações Citado por
  • Título:
    Secondary Piano in the academic formation: educational ideas and perspectives of interdisciplinary
  • Autor: Machado, Maria Inêz Lucas
  • É parte de: Per musi : revista de performance musical, 2013-01 (27), p.115
  • Notas: ObjectType-Article-1
    content type line 24
    ObjectType-Feature-2
    SourceType-Magazines-1
  • Descrição: Study about fundaments for an interdisciplinary approach of the Piano as a Second Instrument class that could promote integration between different fields of the academic formation at the undergraduate level in Brazil. It discusses the advantages of a pedagogical coordination between appreciation, performance and composition, with the contextualization of issues related to music teaching and musical development. Characteristics of specific profiles of undergraduate students as well as their needs and similarities are taken under consideration in order to understand the interfaces between the disciplines, musical understanding and connections between the instrumental practice and the perception of music. Some ideas of recognized pianists and teachers are considered and related to the practice of music and music teaching. Estudo sobre fundamentos para que a abordagem interdisciplinar do Piano Complementar possa promover a integração entre domínios diversos da formação acadêmica, no bacharelado e na licenciatura. São discutidas as vantagens da articulação pedagógica entre a apreciação, a performance e a criação, com a contextualização de aspectos inerentes ao ensino e ao desenvolvimento musical. As particularidades dos diversos perfis dos alunos da graduação, bem como suas necessidades e semelhanças, são subsídios para observações sobre a interface entre as disciplinas, a compreensão musical e conexões entre a prática no instrumento e a percepção da música. As concepções de alguns pianistas e professores são também tratadas e diretamente correlacionadas com a prática e a reflexão sobre a música e o ensino musical.
  • Editor: Belo Horizonte: Universidade Federal de Minas Gerais
  • Idioma: Português

Buscando em bases de dados remotas. Favor aguardar.