skip to main content
Guest
e-Shelf
My Account
Sign out
Sign in
This feature requires javascript
Tags
e-Journals
e-Books
Databases
USP Libraries
Help
Help
Language:
English
Spanish
Portuguese (Brazil)
This feature required javascript
This feature requires javascript
Primo Search
General Search
General Search
Physical Collection
Physical Collections
USP Intelectual Production
USP Production
Search For:
Clear Search Box
Search in:
General Search
Or select another collection:
Search in:
General Search
Advanced Search
Browse Search
This feature requires javascript
This feature requires javascript
Chiado e Estilo. A importância
da
noção de Estilo na construção do Chiado de Siza
Andreia Joana Geraldo Couceiro
No full-text
Citations
Cited by
Services
Details
Reviews & Tags
Times Cited
This feature requires javascript
Actions
Add to e-Shelf
Remove from e-Shelf
E-mail
Print
Permalink
Citation
EasyBib
EndNote
RefWorks
Delicious
Export RIS
Export BibTeX
This feature requires javascript
Title:
Chiado e Estilo. A importância
da
noção de Estilo na construção do Chiado de Siza
Author:
Andreia Joana Geraldo Couceiro
Description:
A presente tese constitui‑se como um estudo interpretativo, no campo
da
teoria
de projecto,
da
intervenção de Álvaro Siza no Chiado, em Lisboa, depois do incêndio de 1988, através
da
formulação de um problema concreto que o próprio título denuncia: a importância
da
noção de Estilo na construção do Chiado de Siza. Nesse sentido, a investigação partiu de premissas, outras, que não as habituais teorias de intervenção no património, uma vez que estas nos pareciam entrar num campo de especialização
da
disciplina, a que não aderimos particularmente e que, inclusivamente, não pareciam interessar ao próprio autor do projecto.A História adquire na tese um valor documental que se constitui como pano de fundo para a construção de um ponto de vista sobre o Chiado (antes e depois de Siza).Este trabalho centra‑se, assim, no processo de criação, partindo de uma reflexão operativa de Goethe, a prósito
da
criação
da
obra de arte, que, transportada para o campo
da
arquitectura, nos permite pensar e interpretar a intervenção de Siza no contexto pombalino.A importância da noção de estilo, como se pode observar em José‑Augusto França, não é nova a propósito da compreensão do projecto do Marquês de Pombal, após o terramoto de 1755, para a Baixa de Lisboa.O que esta tese propõe é alargar a simples noção de estilo a uma ideia mais vasta, como a proposta por Goethe em simples imitação, maneira e estilo, colocando‑a à prova no Chiado de SizaO "estilo pombalino", enquadrado na história dos estilos, e o Estilo, na acepção de Goethe (e de outros autores afins), constituem, aparentemente, duas vias distintas que, no projecto pombalino, e na interpretação que Siza faz dele, nos parecem convergir.A investigação que aqui propomos tenta dar resposta a esta problemática convocando a lição do Chiado de Siza, uma obra exemplar (no sentido de referência), onde o autor parece desenvolver esta mesma investigação através da prática projectual, ou seja, da arquitectura e seus problemas. This thesis is an interpretive study of Siza's intervention in Lisbon's Chiado district after the 1988 fire. It is developed in the field of design theory, through the formulation of a concrete problem outlined in the title itself: the importance of the notion of Style in the construction of Siza's Chiado. With this aim in mind, the research was based on premises other than those customarily applied in theories relating to interventions in the architectural heritage, since these appeared to lead to a field of specialisation in the discipline that the author did not particularly adhere to, and which was consequently of no immediate interest.In this thesis, History assumes a documentary value, serving as a backdrop for the formulation of a point of view about the Chiado area (before and after Siza).The work is therefore centred upon the process of creation, beginning with an operative reflection that Goethe made about the creation of a work of art, and which, when transposed to the field of architecture, enables us to think about and interpret Siza's intervention in the context of Pombal's Lisbon.As can be seen from the work of José‑Augusto França, the importance of the notion of style does not represent a new approach to understanding the Marquis of Pombal's project for Lisbon's central Baixa district after the earthquake.What this thesis does, however, propose is that we should expand the simple notion of style to encompass a much vaster idea, such as the one proposed by Goethe in a simple imitation of nature, manner and style, putting it to the test in relation to Siza's Chiado.The so‑called "Pombaline style", framed within the history of styles, and Style, in Goethe's (and other similar authors') acceptance of this term, apparently amount to two distinct paths that, in the Pombaline project, and in the interpretation that Siza makes of it, appear to converge with one another.The research that is proposed here seeks to respond to this problematics by invoking the lesson of Siza's Chiado, an exemplary work (in the sense of a benchmark), in which the author seems to develop this same research through the implementation of a design project, or, in other words, through the practice of architecture and its problems.
Language:
Portuguese
Links
View record in Networked Digital Library of Theses and Dissertations (NDLTD)$$FView record in $$GNetworked Digital Library of Theses and Dissertations (NDLTD)
This feature requires javascript
This feature requires javascript
Back to results list
Previous
Result
3
Next
This feature requires javascript
This feature requires javascript
Searching Remote Databases, Please Wait
Searching for
in
scope:(USP_PRODUCAO),scope:(USP_EBOOKS),scope:("PRIMO"),scope:(USP),scope:(USP_EREVISTAS),scope:(USP_FISICO),primo_central_multiple_fe
Show me what you have so far
This feature requires javascript
This feature requires javascript