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Learning stages from tax auditors in the context of professional practice/Os estagios de aprendizagem de auditores fiscais no contexto da pratica profissional

Neto, Antonio Soares ; Silva, Anielson Barbosa da

Revista de administração pública (Rio de Janeiro), 2012-05, Vol.46 (3), p.841 [Periódico revisado por pares]

Fundacao Getulio Vargas

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  • Título:
    Learning stages from tax auditors in the context of professional practice/Os estagios de aprendizagem de auditores fiscais no contexto da pratica profissional
  • Autor: Neto, Antonio Soares ; Silva, Anielson Barbosa da
  • Assuntos: Auditors ; Social service ; State finance ; Tax administration and procedure ; Tax auditing
  • É parte de: Revista de administração pública (Rio de Janeiro), 2012-05, Vol.46 (3), p.841
  • Descrição: The article identifies the learning stages of tax auditors from Revenue State Secretary of Paraiba in the professional practice context. The increasing demand for social services and public servants more qualified, it is important to understand how effective the professional learning of those officials. The theoretical ballast of this research is in the field of organizational learning, with emphasis on contextualized learning in professional action, and the role of experience and reflection. The research is characterized as qualitative, guided by the interpretive paradigm, conceiving of reality as socially constructed. The Oral History is the investigative method. The stories of the experiences and reflections revealed that the auditors initially taught in the preparatory course, continuing in the context of practice, the interaction of senior auditors, the collective experience of professional practice, in the belonging in membership in the community of practice, reflect on practices, individual and collective, in facing new situations, revealing a process of learning complex and dynamic. Also revealed that the auditor performs "roles" in his process of learning. KEY WORDS: learning; auditor; social context; professional practice. O artigo identifica os estagios de aprendizagem do auditor fiscal da Secretaria de Estado da Receita da Paraiba no contexto da pratica profissional. A crescente demanda social por servicos e agentes publicos mais qualificados torna relevante compreender como se efetiva a aprendizagem profissional desses agentes publicos. O lastro teorico desta pesquisa se situa no campo da aprendizagem organizacional, com enfase para a aprendizagem contextualizada na acao profissional e para o papel da experiencia e da reflexao. A pesquisa se caracteriza como qualitativa, norteada pelo paradigma interpretativo, concebendo-se a realidade como socialmente construida. O metodo de pesquisa e o da historia oral tematica. As historias das experiencias e reflexoes revelaram que os auditores aprendem inicialmente no curso preparatorio, prosseguindo no contexto da pratica, no convivio com os auditores veteranos, na vivencia de praticas profissionais coletivas, no pertencimento a comunidade de pratica, no refletir sobre as praticas, individuais e coletivas, no enfrentamento de situacoes ineditas, revelando um processo de aprendizagem complexo e dinamico. Tambem revelaram que o auditor desempenha "papeis" no processo de sua aprendizagem. PALAVRAS-CHAVE: aprendizagem; auditor; contexto social; pratica profissional.
  • Editor: Fundacao Getulio Vargas
  • Idioma: Português

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