skip to main content
Primo Advanced Search
Primo Advanced Search Query Term
Primo Advanced Search Query Term
Primo Advanced Search Query Term
Primo Advanced Search prefilters

Cognitive, auditory and linguistic development in children exposed to music: production of national and international knowledge/Desenvolvimento cognitivo, auditivo e linguistico em criancas expostas a musica: producao de conhecimento nacional e internacional

Eugenio, Mayra Lopes ; Escalda, Julia ; Lemos, Stela Maris Aguiar

Revista CEFAC, 2012-09, Vol.14 (5), p.992 [Periódico revisado por pares]

CEFAC - Associacao Institucional em Saude e Educacao

Texto completo disponível

Citações Citado por
  • Título:
    Cognitive, auditory and linguistic development in children exposed to music: production of national and international knowledge/Desenvolvimento cognitivo, auditivo e linguistico em criancas expostas a musica: producao de conhecimento nacional e internacional
  • Autor: Eugenio, Mayra Lopes ; Escalda, Julia ; Lemos, Stela Maris Aguiar
  • É parte de: Revista CEFAC, 2012-09, Vol.14 (5), p.992
  • Descrição: Music is an important environmental factor for developing motor, hearing, language, cognitive and visual skills, among others. Recent studies refer to the relationship between music study and improving the auditory processing, linguistic and metalinguistic abilities and cognitive processes that are inherent skills in human communication. Speech-Language and Hearing Therapy is concerned with the acquisition, development and refinement of skills necessary for human communication. Thus, there seems to be an interrelationship between the areas of Music and Speech- Language and Hearing Therapy. The purpose of this study is to describe and analyze the scientific production relevant to understanding the influence of music in the auditory, linguistic and cognition activities. Despite scarce scientific literature on the theme, the studies suggest a positive relation between musical practice and children's overall development. Auditory processing has been the theme that is more often addressed in the literature, followed by cognition development and language. Music can become a real ally in Speech-Language and Hearing Therapy, demonstrating the importance of music education for children with speech and auditory processing disorders, as well as oral and written language disturbs. Based on what was found in the literature review, new prospects of work to be conducted in SpeechLanguage and Hearing Therapy are opened, so that the shortcomings may be overcome and new knowledge can be summed to the already built up in order to promote full development of the children. KEYWORDS: Speech, Language and Hearing Sciences; Music; Language; Auditory Perception; Cognition; Child Development A musica e um fator ambiental importante para o desenvolvimento das habilidades motoras, auditivas, linguisticas, cognitivas, visuais, entre outras. Estudos recentes citam a relacao entre o estudo da musica e o aprimoramento do processamento auditivo, das habilidades linguisticas e metalinguisticas e dos processos cognitivos, que sao habilidades inerentes a comunicacao humana. A Fonoaudiologia se ocupa da aquisicao e do desenvolvimento, bem como, do aperfeicoamento das habilidades necessarias a comunicacao humana. Assim, parece haver uma inter-relacao entre as areas Musica e Fonoaudiologia. O objetivo deste estudo e descrever e analisar as producoes cientificas relevantes para compreender a influencia da musica nas habilidades auditivas, linguisticas e cognitivas. Apesar da escassa producao cientifica sobre o tema, os estudos apresentados apontam relacao positiva entre pratica musical e desenvolvimento global infantil. O tema mais abordado foi o processamento auditivo, seguido do desenvolvimento cognitivo e da linguagem. A musica pode ser considerada verdadeira aliada na terapia fonoaudiologica, demonstrando a importancia da educacao musical para criancas com desvio fonologico, alteracao do processamento auditivo, disturbio de linguagem oral e escrita. Baseado no que foi encontrado na revisao de literatura abrem-se novas perspectivas de trabalhos a serem realizados na fonoaudiologia para que as lacunas existentes possam ser preenchidas e que novos conhecimentos possam ser somados aos ja construidos para a promocao do pleno desenvolvimento infantil. DESCRITORES: Fonoaudiologia; Musica; Linguagem; Percepcao Auditiva; Cognicao; Desenvolvimento Infantil
  • Editor: CEFAC - Associacao Institucional em Saude e Educacao
  • Idioma: Espanhol

Buscando em bases de dados remotas. Favor aguardar.