skip to main content
Primo Search
Search in: Busca Geral

Convergence and integration: a proposition for elementary physical education classes from 5th to 8th grade; Convergência e integração: uma proposta para a educação física de 5a. a 8a. série do ensino fundamental

Sanches Neto, Luiz; Betti, Mauro

Revista Brasileira de Educação Física e Esporte; v. 22 n. 1 (2008); 5-23

Universidade de São Paulo. Escola de Educação Física e Esporte 2008-03-01

Acesso online

  • Título:
    Convergence and integration: a proposition for elementary physical education classes from 5th to 8th grade; Convergência e integração: uma proposta para a educação física de 5a. a 8a. série do ensino fundamental
  • Autor: Sanches Neto, Luiz; Betti, Mauro
  • Assuntos: Educação Física Escolar; Ensino Fundamental; School Physical Education; Elementary School
  • É parte de: Revista Brasileira de Educação Física e Esporte; v. 22 n. 1 (2008); 5-23
  • Descrição: The main objective of this research was to present and analyze a proposition in order to provide foundations for the teacher's intervention in Physical Education classes, from the Fifth up to the Eighth Elementary School Grade. For this purpose propositions previously elaborated in the area were critically reviewed, especially during the last two decades of the Twentieth Century. It was considered, based on that review that an approximation among the analyzed tendencies is a necessary condition for a better context comprehension of Physical Education classes, because teachers might use constitutive elements of that diversity to everyday problems solution. In that sense, the National Curricula Parameters for the Physical Education area constituted a coherent approach in relation to the very possibility of approximation among tendencies. However, its curricular principles, particularly the contents, were limited in broadening, since the established relations among the scientific studies fields - Kinesiology, Human "Motricity" Science, Movement Body Culture, Sport Sciences, and Health related Physical Fitness - and the intervention proposition are precarious. Methodologically, the proposition grounded itself on hermeneutics and epistemology to investigate a possibility of integration among thematical content units. Convergence between scientific study fields and School Physical Education approaches could be understood as a set of similar elements: curricular principles, and axiological and teleological principles that would lead to a common epistemological backward standpoint and to a common problem setting.
    O principal objetivo desta pesquisa é apresentar e analisar uma proposta para fundamentar a intervenção de professores de Educação Física da 5a. à 8a. série do Ensino Fundamental. Foram revisadas criticamente as propostas anteriormente elaboradas na área, especialmente durante as duas últimas décadas do Século XX. Considerou-se, com base nesta revisão, que uma aproximação entre as tendências analisadas é condição necessária para uma melhor compreensão da Educação Física Escolar, porque os professores podem utilizar diversos elementos constitutivos para solucionar problemas cotidianos. Neste sentido, os Parâmetros Curriculares Nacionais para a área de Educação Física constituíram-se em uma abordagem coerente em relação à possibilidade de aproximação entre as tendências. Entretanto, seus princípios curriculares, particularmente seus conteúdos, foram limitados na abrangência, uma vez que as relações estabelecidas entre as áreas de estudos científicos - Cinesiologia, Ciência da Motricidade Humana, Cultura Corporal de Movimento, Ciências do Esporte e Aptidão Física relacionada à Saúde - e a proposta de intervenção foram precárias. Metodologicamente, o estudo fundamentou-se na hermenêutica e epistemologia para investigar a possibilidade de integração entre unidades temáticas de conteúdos. A convergência entre áreas de estudos científicos e abordagens para a Educação Física escolar pôde ser entendida como um conjunto de elementos semelhantes: princípios curriculares, axiológicos e teleológicos, que conduziriam a um recuo epistemológico e uma problemática comum.
  • Títulos relacionados: https://www.revistas.usp.br/rbefe/article/view/16678/18391
  • Editor: Universidade de São Paulo. Escola de Educação Física e Esporte
  • Data de criação/publicação: 2008-03-01
  • Formato: Adobe PDF
  • Idioma: Português

Buscando em bases de dados remotas. Favor aguardar.