skip to main content
Invitado
Mi portal
Mi Cuenta
Cerrar sesión
Identificarse
This feature requires javascript
Tags
Periódicos Eletrónicos
Libros Eletrónicos
Bases de Datos
Bibliotecas de USP
Ayuda
Ayuda
Idioma:
Inglés
Castellano
Portugués (Brasil)
This feature required javascript
This feature requires javascript
Primo Search
Búsqueda General
Búsqueda General
Colección Física
Colecciones Físicas
Producción Intelectual USP
Producción USP
Search For:
Clear Search Box
Search in:
Búsqueda General
Or hit Enter to replace search target
Or select another collection:
Search in:
Búsqueda General
Búsqueda Avanzada
Búsqueda por Índices
This feature requires javascript
This feature requires javascript
O problema metodológico em educação sanitária
Pilon, André Francisco
Revista de saúde pública, 1968-12, Vol.2 (2), p.216-225
[Revista revisada por pares]
Universidade de São Paulo
Texto completo disponible
Citas
Citado por
Recurso en línea
Detalles
Comentarios y Etiquetas
Servicios adicionales
Veces citado
This feature requires javascript
Acciones
Agregar a Mi Portal
Eliminar de Mi Portal
Correo Electrónico
Imprimir
Enlae permanente
Cita bibliográfica
EasyBib
EndNote
RefWorks
Delicious
Exportación RIS
Exportar BibTeX
This feature requires javascript
Título:
O problema metodológico em educação sanitária
Autor:
Pilon, André Francisco
Es parte de:
Revista de saúde pública, 1968-12, Vol.2 (2), p.216-225
Descripción:
Em qualquer programa social, de parte de órgãos públicos ou privados, coloca-se a questão de como coordenar as relações agência-clientela, de maneira a harmonizar a política e os objetivos
da
agência com os interêsses e necessidades
da
clientela. LITWAK & MEYER, ¹ postularam que essa coordenação é função
da
distância social correta entre agência-clientela. Assim, para que os objetivos
da
agência sejam alcançados, tendo em vista uma «resposta»
da
clientela, é necessário criar e manter entre ambas uma distância tal que nem venham a se confundir (identificação), nem percam de todo o contacto (isolamento). Essa distância «ideal» seria criada e mantida pela aplicação, discriminada, de uma série de mecanismos de enlace, diferentes em iniciativa, intensidade, perícia e cobertura (perito participante, líder natural, agência local, associação voluntária, mensageiro comum, meios de
comunicação
social, autoridade formal e função delegada). Assim, conforme a distância social pré-existente (que implica em definir o grau de acôrdo ou desacôrdo entre a agência e a clientela, no tocante a atitudes e valores), os objetivos do programa (que implica em analisar o conteúdo da mensagem a ser levada à clientela, que pode ir de simples informação até a mudança de padrões culturais) e, ainda, as características burocráticas da agência interessada (que devem ser adequadas ao tipo de trabalho a ser realizado, dado às limitações inerentes às diferentes estruturas), poderemos aplicar determinados mecanismos de coordenação, com probabilidades de êxito previstas para os diferentes casos. Acreditamos que a preconizada integração das Ciências Sociais, Educacionais e Administrativas encontra na «teoria de equilíbrio» para coordenação agência-clientela, proposta pelos autores citados, estimulante contribuição para conseguir resultados práticos. Em relação à metodologia da Educação Sanitária, representam os mecanismos de enlace diferentes métodos, cuja escolha, na implementação do componente educativo dos programas de saúde pública, fica bastante facilitada pelos critérios propostos por LITWAK & MEYER ¹. In any public or private social-addressed programme arises the question of how to coordinate agency-client relationships, in order to obtain the best results, in terms of agency's policy and aims and people's interests and needs. Two american sociologists, Litwak and Meyer, of Michigan University, postulate that this coordination is a function of the degree of social distance between agency and clientele. Thus "maximum social control is most likely to occur when coordinating mechanisms develop between bureaucratic organizations and external primary groups that balance their relationships at a middle position of social distance where they are not too intimate and not isolated from one another". These mechanisms are 1) the detached expert approach; 2) the opinion leader approach; 3) the settlement house approach; 4) the voluntary association approach; 5) the common messenger approach; 6) the mass media approach; 7) the formal authority approach and 8) the delegated function approach, all of them with differential power of initiative, intensity, focused expertise and coverage. All the different mechanisms of coordination should be used according to the degree of social distance between agency and clientele, which means that in dealing with external groups the agency must decide whether they are supporting ones (same values of the agency, informed and organized), resistent ones (deviant values and organized), or a mixture tipe (some deviant, some conforming or with the desired values, but not organized or lacks knowledge). The agencies which are to deal with groups must not just select the appropriate mechanisms, but ought to have themselves the desired structure to facilitate the coordination, according to the cases. Besides that, the objectives of their programmes shall be analised, whether they are pure informative-content objectives or culture change-content objectives. We believe that the "balance theory of coordination between bureaucratic organizations and external primary groups", as the authors call it, is an important contribution to the intended integration of the Social Sciences with the Educational and Administrative ones. In the field of Health Education methodology, it gives a more sound criterium to choose the appropriate methods in dealing with people, according to the content of our message and the characteristics of the clientele concerned, without forgeting the bureaucratic structures of our own agencies.
Editor:
Universidade de São Paulo
Idioma:
Inglés
This feature requires javascript
This feature requires javascript
Volver a la lista de resultados
Resultado
1
Siguiente
This feature requires javascript
This feature requires javascript
Buscando en bases de datos remotas, por favor espere
Buscando por
en
scope:(USP_VIDEOS),scope:("PRIMO"),scope:(USP_FISICO),scope:(USP_EREVISTAS),scope:(USP),scope:(USP_EBOOKS),scope:(USP_PRODUCAO),primo_central_multiple_fe
Mostrar lo que tiene hasta ahora
This feature requires javascript
This feature requires javascript