skip to main content

Favela in Replica: Iterations and Itineraries of a Miniature City

Angelini, Alessandro M.

The journal of Latin American and Caribbean anthropology, 2016-03, Vol.21 (1), p.39-60 [Periódico revisado por pares]

Berkeley: Blackwell Publishing Ltd

Texto completo disponível

Citações Citado por
  • Título:
    Favela in Replica: Iterations and Itineraries of a Miniature City
  • Autor: Angelini, Alessandro M.
  • Assuntos: Authorship ; Cities ; Creativity ; Cultural identity ; Cultural relations ; History ; Politics ; Role playing ; Youth
  • É parte de: The journal of Latin American and Caribbean anthropology, 2016-03, Vol.21 (1), p.39-60
  • Notas: istex:B50338DE004D8E12D5975CD3CD1CBE6336B78BD3
    ArticleID:JLCA12174
    ark:/67375/WNG-625RLBDH-H
    ObjectType-Article-1
    SourceType-Scholarly Journals-1
    ObjectType-Feature-2
    content type line 23
  • Descrição: Resumen Em uma investigação etnográfica de como a repetição produz a diferença, bem como mesmice, este artigo apresenta uma brincadeira que virou projeto cultural, conhecido como Morrinho, criado e mantido pelo coletivo de jovens de uma favela carioca. Focalizando nas maquetes que têm construído em exposições internacionais de arte, o artigo conta sobre encontros entre artistas, curadores e colaboradores no Rio, Veneza e Londres. A valorização do Morrinho como obra de arte aborda debates antropológicos sobre a iteração e a mimesis bem como a história estética e política da periferia urbana brasileira. Morrinho juventude brincam ironicamente quem ou o que constitui a criatividade e autoria, desafiando a sua identidade adquirida como artistas. Uma colaboração em Londres com jovens imigrantes inverte a ordem simbólica da cidade, levando traços da marginalidade ao centro. [afro‐brasileiros, arte, Brasil, urbano, juventude] In an ethnographic investigation of how repetition produces difference as well as sameness, this article presents a role‐playing game cum cultural project, known as Morrinho, created and maintained by a youth collective in a Rio favela. Focusing on the replica models they have built at international art exhibitions, the article describes encounters among artists, curators, and collaborators in Rio, Venice, and London. Morrinho's valorization as artwork inflects anthropological debates on iteration and mimesis, as well as the aesthetic and political history of the Brazilian urban periphery. While the artistic travels of Project Morrinho reflect the favela's shifting place in an urban world, conversations around the model reveal anxieties over how it is taken to represent everyday life. Morrinho youth playfully call into question who or what constitutes creativity and authorship, defying their acquired identity as artists. They reshuffle the symbolic order of the city, bringing markers of marginality to its cultural center.[Afro‐Brazilian, art, Brazil, urban, youth]
  • Editor: Berkeley: Blackwell Publishing Ltd
  • Idioma: Inglês

Buscando em bases de dados remotas. Favor aguardar.