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A disgraceful journey into nothingness: criticism and interpretation – South Africa in literature – culture of violence and post-apartheid theid through “Disgrace” from J. M. Coetzee

Ommundsen, Ludmila

África; n. 24-26 (2009); 329-345

Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas 2009-12-09

Acesso online

  • Título:
    A disgraceful journey into nothingness: criticism and interpretation – South Africa in literature – culture of violence and post-apartheid theid through “Disgrace” from J. M. Coetzee
  • Autor: Ommundsen, Ludmila
  • Assuntos: Literatura; Ficção; Romance; África Do Sul; Pós-Apartheid; Literature; Fiction; Novel; South Africa; Post-Apartheid
  • É parte de: África; n. 24-26 (2009); 329-345
  • Descrição: Set in post-apartheid and post-Truth-and-Reconciliation South Africa, Coetzee’s Disgrace (1999) is a disturbing novel illustrating the difficulty of erasing a culture of violence. Its central character, David Lurie undergoes the crisis of the white middle-class male intellectual living a time in history when so many minorities and oppressed groups are speaking for themselves and thus eroding the hegemony of the white knowing subject. An incarnation of the pilgrim, his journey into the new South Africa proves to be most tortuous and pushes through an unexpected territory, bearing resemblance to a rite de passage. Although David Lurie may be seen as exiting from a model and offering himself the possibility of making his own history, like the Byronic Don Juan he is rather slipping into a distorted history. Transcending textuality andhumanity then sinking into nothingness, Disgrace’s world is a wrong(ed) history.
    Enraizado na África do Sul dos anos pós-apartheid e Pós-Comissão-Verdade-e-Reconciliação, o romance Disgrace (1999) de J. M. Coetzee ilustra a dificuldade de desfazer uma cultura da violência. O personagem central, David Lurie, passa por uma crise do intelectual branco da classe média experimentando uma época histórica em que minorias e gruposoprimidos começam a falar por si mesmos, portanto corroendo a hegemonia do sujeito branco detentor do saber. Sendo uma encarnação do peregrino, sua jornada através da nova África do Sul torna-se extremamente tortuosa. Abrindo caminho através de um território inopinado, ela se semelha a um rito de passagem. Embora David Lurie possa ser visto como abandonando um modelo e oferecendo-se a possibilidade de elaborar sua própria história, tal o byronico Don Juan, ele segue ao encontro de uma história distorcida. Transcendendo textualidade e humanidade, chegando à não-existência, o mundo de Disgrace revela uma história inapropriada.
  • Títulos relacionados: https://www.revistas.usp.br/africa/article/view/74333/77974
  • Editor: Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas
  • Data de criação/publicação: 2009-12-09
  • Formato: Adobe PDF
  • Idioma: Inglês

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