skip to main content
Guest
e-Shelf
My Account
Sign out
Sign in
This feature requires javascript
Tags
e-Journals
e-Books
Databases
USP Libraries
Help
Help
Language:
English
Spanish
Portuguese (Brazil)
This feature required javascript
This feature requires javascript
Primo Search
General Search
General Search
Physical Collection
Physical Collections
USP Intelectual Production
USP Production
Search For:
Clear Search Box
Search in:
General Search
Or hit Enter to replace search target
Or select another collection:
Search in:
General Search
Advanced Search
Browse Search
This feature requires javascript
This feature requires javascript
Pesquisa e ação local: sobre bússola e outros instrumentos de viagem
Matheus, Tiago Corbisier
Psicologia USP, 2018-01, Vol.29 (1), p.31-39
[Peer Reviewed Journal]
Sao Paulo: Universidade de São Paulo - Instituto de Psicologia
Full text available
Citations
Cited by
View Online
Details
Reviews & Tags
More
Times Cited
This feature requires javascript
Actions
Add to e-Shelf
Remove from e-Shelf
E-mail
Print
Permalink
Citation
EasyBib
EndNote
RefWorks
Delicious
Export RIS
Export BibTeX
This feature requires javascript
Title:
Pesquisa e ação local: sobre bússola e outros instrumentos de viagem
Author:
Matheus, Tiago Corbisier
Subjects:
cultura
;
educação
;
método
;
pesquisa-ação
;
PSYCHOLOGY, MULTIDISCIPLINARY
;
ética
Is Part Of:
Psicologia USP, 2018-01, Vol.29 (1), p.31-39
Description:
Resumo A partir de uma experiência de atuação numa região metropolitana afastada do centro da cidade de São Paulo, discutimos o método de pesquisa utilizado, pautado na proposta de pesquisa-ação. Em 2016, realizamos junto a duas escolas estaduais e uma organização voltada à educação e cultura, 33 oficinas e rodas de conversa com jovens, professores, gestores e agentes culturais. Como resultado, constatamos a fecundidade de ações pautadas pela escuta e reconhecimento de cada um como sujeito de direitos e capaz de posicionamento próprio. Para a formulação da estratégia de ações conjuntas, constatamos que os resultados dependem da construção de vínculos de parceria, de disponibilidade para escuta e da configuração de cada contexto social e institucional. Não sendo possível estabelecer um parâmetro único para todas as situações, a postura do pesquisador se torna a diretriz de seu percurso: sua ética é a bússola necessária para caminhar no mapa do território. Abstract From an experience in a region away from downtown São Paulo, Brazil, we discuss the research method used, based on the action research proposal. In 2016, along with two State schools and an organization devoted to education and culture, we developed 33 actions between workshops and round-table discussions with young people, teachers, managers, and cultural agents. As result, we could see the fruitfulness of actions guided by the listening and recognition of each person as a subject of law, capable of standing up for themselves. For the creation of the joint action strategy, we found out that the results depend on constructing partnership bonds as well as a willingness to listen and the configuration of each social and institutional context. Since it is not possible to establish a single parameter for all situations, the researcher’s position becomes their guideline: their sense of ethics is the compass needed to travel through the map of the territory. Résumé À partir d’une expérience d’action dans une région métropolitaine loin du centre de la ville de São Paulo, on discute la méthode de recherche utilisée, basant dans la proposition de recherche-action. En 2016, on a fait avec deux écoles d’état et une organisation d’éducation et culture, 33 ateliers et cercles de conversation avec des jeunes, professeurs, gestionnaires et agents culturels. Par conséquent, on constate la fécondité d’actions ponctuées par l’écoute et reconnaissance de chacun comme sujet avec droits et capables de se positionner lui-même. Pour la formulation de la stratégie d’actions conjointes, on constate que les résultats dépendent de la construction de liens de partenariat, de disponibilité à l’écoute et de la configuration de chaque contexte social et institutionnel. Compte rendu qui n’est pas possible d’établir un paramètre unique pour toutes les situations, la position du chercheur devient la directrice de son parcours : son éthique est le compas nécessaire à la marche dans le carte du territoire. Resumen A partir de una experiencia de actuación en una región metropolitana apartada del centro de la ciudad de São Paulo, discutimos el método de investigación utilizado, pautado en la propuesta de investigación-acción. En 2016, realizamos en dos escuelas estaduales y una organización orientada a la educación y cultura 33 oficinas y rodas de conversa con jóvenes, profesores, gestores y agentes culturales. Como resultado, constatamos la fecundidad de acciones pautadas por la escucha y reconocimiento de cada uno como sujeto de derechos y capaz de posicionamiento propio. Para la formulación de la estrategia de acciones conjuntas, constatamos que los resultados dependen de la construcción de vínculos de colaboración, de la disponibilidad para escucha y de la configuración de cada contexto social e institucional. No siendo posible establecer un parámetro único para todas las situaciones, la postura del investigador se vuelve la directriz de su recorrido: su ética es la brújula necesaria para caminar en el mapa del territorio.
Publisher:
Sao Paulo: Universidade de São Paulo - Instituto de Psicologia
Language:
English;Portuguese
This feature requires javascript
This feature requires javascript
Back to results list
Previous
Result
8
Next
This feature requires javascript
This feature requires javascript
Searching Remote Databases, Please Wait
Searching for
in
scope:(USP_VIDEOS),scope:("PRIMO"),scope:(USP_FISICO),scope:(USP_EREVISTAS),scope:(USP),scope:(USP_EBOOKS),scope:(USP_PRODUCAO),primo_central_multiple_fe
Show me what you have so far
This feature requires javascript
This feature requires javascript