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The Seduction of Revolution: Anticlerical Campaigns against Confession in Mexico, 1914–1935

FALLAW, BEN

Journal of Latin American studies, 2013-02, Vol.45 (1), p.91-120 [Periódico revisado por pares]

Cambridge, UK: Cambridge University Press

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Citações Citado por
  • Título:
    The Seduction of Revolution: Anticlerical Campaigns against Confession in Mexico, 1914–1935
  • Autor: FALLAW, BEN
  • Assuntos: 19th century ; Anti-clericalism ; Anticlericalism ; Canon law ; Catholicism ; Catholics ; Churches ; Clergy ; Confession ; Conspiracy ; Criminalization ; Females ; Femininity ; Gender ; Latin American studies ; Males ; Marriage ; Masculinity ; Mexico ; Morality ; Motivation ; Patriarchy ; Political Campaigns ; Political power ; Political revolutions ; Priests ; Radicalism ; Reconciliation ; Religious organizations ; Religious rites ; Revolution ; Revolutions ; Secularism ; Seduction ; Sex ; Sex Roles ; Studies ; Vulnerability ; Womens suffrage
  • É parte de: Journal of Latin American studies, 2013-02, Vol.45 (1), p.91-120
  • Notas: ObjectType-Article-1
    SourceType-Scholarly Journals-1
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  • Descrição: During the Mexican Revolution, male revolutionaries in Mexico repeatedly tried to suppress confession by invoking the trope of the sexually predatory priest menacing weak, superstitious women. Campaigns against the rite resulted from long-standing gender divisions over the Church, fears of Catholic counter-revolution, and male revolutionaries' drive to modernise marriage as companionate and secular but still patriarchal. Although ultimately unsuccessful as policy, attacks on the confession strengthened radical anticlericalism. By equating masculinity with reason, nation and progress while painting femininity as vulnerable, fanatical and potentially treasonous, the campaigns subtly shaped gender roles and helped to consolidate post-revolutionary patriarchy. Revolucionarios masculinos en México trataron repetidamente de suprimir la confesión al utilizar la figura del sacerdote sexualmente rapaz contra a mujeres débiles y supersticiosas. Las campañas en contra del ritual fueron el resultado de un anticlericalismo historicamente mayor entre hombres que entre mujeres, los temores de una contrarrevolución católica, y el deseo de revolucionarios masculinos de modernizar el matrimonio como algo secular y consensual, aunque aún patriarcal. Aunque ultimadamente no tuvieron éxito como política, los ataques en contra de la confesión reforzaron el anticlericalismo radical. Al comparar a la masculinidad con la razón, la nación y el progreso, mientras se representaba a la feminidad como vulnerable, fanática y potencialmente traicionera, las campañas transformaron sutilmente los roles de género y ayudaron a consolidar el patriarcado postrevolucionario. Revolucionários do sexo masculino repetidamente tentavam sufocar o confessório ao utilizar a alusão de padres sexualmente predadores ameaçando mulheres supersticiosas e frágeis. Campanhas contra o rito resultaram de um anticlericalismo historicamente mais acentuado entre homens que entre mulheres, temores de contra-revolução católica e o desejo dos revolucionários em modernizar o matrimôio em uma instituição laica e mais consensual, porém ainda patriarcal. Apesar de mal-sucedida enquanto política, os ataques ao confessório fortaleceram o radicalismo anti-eclesiástico. Ao vincular a masculinidade com a razão, a nação e o progresso e figurar a feminilidade como vulnerável, fanática e potencialmente desleal, as campanhas sutilmente definiram papéis de gênero que ajudaram à consolidar posições pós-revolucionárias patriarcais.
  • Editor: Cambridge, UK: Cambridge University Press
  • Idioma: Inglês

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