skip to main content
Primo Search
Search in: Busca Geral

Medical humanities in the UK: a world trend in medical education today; Humanidades médicas no Reino Unido: uma tendência mundial em educação médica hoje

Sousa, Maria Sharmila A.; Gallian, Dante M. C.; Maciel, Rui M. B.

Revista de Medicina; v. 91 n. 3 (2012); 163-173

Universidade de São Paulo. Faculdade de Medicina 2012-09-18

Acesso online

  • Título:
    Medical humanities in the UK: a world trend in medical education today; Humanidades médicas no Reino Unido: uma tendência mundial em educação médica hoje
  • Autor: Sousa, Maria Sharmila A.; Gallian, Dante M. C.; Maciel, Rui M. B.
  • Assuntos: Humanização Da Assistência; Literatura De Revisão Como Assunto; Educação Médica; Ciências Humanas/Ética; Reino Unido; Humanization Of Assistance; Review Literature As Topic; Education; Medical; Humanities/Ethics; United Kingdom
  • É parte de: Revista de Medicina; v. 91 n. 3 (2012); 163-173
  • Descrição: This editorial aims to present a critical analysis of the state-of-the-art literature on the initiative of introduction of the Medical Humanities into Medical Education in the United Kingdom,as well as the perceptions and attitudes of medical students, scholars and researchers in this field. For such purpose, a critical literature review was performed at the online bases Ovid-SP and Scopus for the keywords in the English language ‘medical humanities’, ‘medical education’, ‘humanities’, ‘humanisation’, ‘physicians’, ‘patients’, ‘medical students’, ‘British’, ‘England’, during the period from 2000 to 2011, also collecting publications by cross-referencing. This search produced a result of 34 papers, from which 29 were directly referenced in this work that shows the way through which the Medical Humanities became a flourishing discipline to be introduced in Medical Schools from the 1950’s on, simultaneously in the US and the UK. At this panorama, we historicised the origins of the dissolution process of the ‘good doctor’ and delineated the pathway by which the UK has become the focus of a worldwide trend in humanisation of the health care. As such, raising the world debate with the British both wide and effective experience of introduction of the Medical Humanities, firstly as an instrument for the ethical education in health, then, more recently, as a research strength to investigate the observed effects of the integrity in the education od doctors produced by its several formats implementation across the Medical Schools in the UK, after the publication of Tomorrow’s Doctors by the General Medical Council in 1995, whose main aim was to “rescue” the ‘good doctor’ back into the healthcare.
    Este artigo tem por objetivo apresentar uma análise crítica do estado-da-arte da literatura sobre o movimento de introdução das Humanidades Médicas em Educação Médica no Reino Unido, assim como as percepções e atitudes de estudantesde Medicina, acadêmicos e pesquisadores na área. Para tal foi realizada uma revisão crítica de literatura nas bases Ovid-SP e Scopus para os descritores na língua inglesa ‘medical humanities’, ‘medical education’, ‘humanities’, ‘humanisation’, ‘physicians’, ‘patients’, ‘medical students’, ‘British’, ‘England’, no período de 2000 a 2011, com publicações em língua inglesa e por referência cruzada. Tal pesquisa gerou um resultado de 34 artigos, dos quais 29 encontram-se diretamente referenciados neste texto que mostra a maneira como as Humanidades Médicaspassaram a ser uma florescente disciplina a ser introduzida em Escolas Médicas a partir da década de 1950, paralelamente entre E.U.A. e Reino Unido. Neste panorama, historicizamos as origens do processo de dissolução do ‘bom médico’ e delineamoso caminho por meio do qual o Reino Unido configurou-se como o berço da atual tendência mundial de humanização dos cuidados em saúde. Desta maneira, o Reino Unido tem liderado o debate mundial com sua ampla experiência nas Humanidades em Saúde, primeiramente como instrumento de formação ética em saúde e, mais recentemente, como linha de pesquisa para investigar os efeitos observados na integralidade da formação de médicos produzidos pelos variados modelos de sua implementaçãoem suas Escolas Médicas após a publicação dos Médicos de Amanhã pelo General Medical Council em 1995, cujo objetivo é o de resgatar o ‘good doctor’, o ‘bom médico’, para a prática clínica.
  • Títulos relacionados: https://www.revistas.usp.br/revistadc/article/view/58978/61964
  • Editor: Universidade de São Paulo. Faculdade de Medicina
  • Data de criação/publicação: 2012-09-18
  • Formato: Adobe PDF
  • Idioma: Português

Buscando em bases de dados remotas. Favor aguardar.