skip to main content

Temporal series and neural networks: a comparative analysis of techniques in the Brazilian retail sales forecast/Series temporais e redes neurais: uma analise comparativa de tecnicas na previsao de vendas do varejo brasileiro

de Angelo, Claudio Felisoni ; Zwicker, Ronaldo ; Fouto, Nuno Manoel Ma ; Luppe, Marcos Roberto

BBR Brazilian business review (Portuguese ed.), 2011-04, Vol.8 (2), p.1

Fucape Business School/ Brazilian Business Review

Texto completo disponível

Citações Citado por
  • Título:
    Temporal series and neural networks: a comparative analysis of techniques in the Brazilian retail sales forecast/Series temporais e redes neurais: uma analise comparativa de tecnicas na previsao de vendas do varejo brasileiro
  • Autor: de Angelo, Claudio Felisoni ; Zwicker, Ronaldo ; Fouto, Nuno Manoel Ma ; Luppe, Marcos Roberto
  • Assuntos: Methods ; Neural networks ; Retail industry
  • É parte de: BBR Brazilian business review (Portuguese ed.), 2011-04, Vol.8 (2), p.1
  • Descrição: An important economic activity in any society regards the commercialization of assets. The retail consists exactly of the link established between the industry and the final consumer. To predict the sales is essential so that one can manage in a proper way the production and commercialization processes. In the retail, this aspect is even more important. To sale means to harmonize the concerns of those producing with those who buy. Therefore, this paper is intended to exam comparatively the application of two retail sales forecast methods in the Brazilian market: the temporal series and the neural networks. The selection of those two techniques as object of that comparison was aroused by the importance those two conceptions have assumed in the literature. Although the utilization of neural networks has provided the smallest sum of the squares of the residues, one may say that the results using models of the ARIMA type have shown to be practically equivalent. Keywords: Temporal series; neural networks; sales forecast; retail. Uma importante atividade economica em qualquer sociedade diz respeito a comercializacao de bens. O varejo consiste exatamente no vinculo que se estabelece entre a industria e o consumidor final. Prever as vendas e essencial para que se possa gerenciar de modo adequado os processos produtivos e de comercializacao. No varejo esse aspecto reveste-se de importancia ainda maior. Vender significa harmonizar os interesses dos que produzem com aqueles que compram. Portanto, o presente trabalho tem por proposito examinar comparativamente a aplicacao de dois metodos de previsao de vendas de varejo no mercado brasileiro: as series temporais e as redes neurais. A escolha dessas duas tecnicas como objeto dessa comparacao foi suscitada pela importancia que essas duas concepcoes tem assumido na literatura. Embora a utilizacao de redes neurais tenha proporcionado a menor soma dos quadrados dos residuos, pode-se dizer que os resultados empregando modelos do tipo ARIMA se mostraram praticamente equivalentes. Palavras-chave: Series temporais; redes neurais; previsao de vendas; varejo.
  • Editor: Fucape Business School/ Brazilian Business Review
  • Idioma: Português

Buscando em bases de dados remotas. Favor aguardar.