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Where was the periphery of art? Circulation and reception of European painting copies in Amazonia in the 19th century/Onde estava a periferia da arte? Circulacao e recepcao de copias de pintura europeia na Amazonia no seculo XIX

de Figueiredo, Aldrin Moura ; Rodrigues, Silvio Ferreira

Tempo (Rio de Janeiro, Brazil), 2017-09, Vol.23 (3), p.589 [Periódico revisado por pares]

Universidade Federal Fluminense / Departamento de Historia

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  • Título:
    Where was the periphery of art? Circulation and reception of European painting copies in Amazonia in the 19th century/Onde estava a periferia da arte? Circulacao e recepcao de copias de pintura europeia na Amazonia no seculo XIX
  • Autor: de Figueiredo, Aldrin Moura ; Rodrigues, Silvio Ferreira
  • É parte de: Tempo (Rio de Janeiro, Brazil), 2017-09, Vol.23 (3), p.589
  • Descrição: This article analyzes the circulation and reception of sacred and religious art in Amazonia in the context of the renewal of Brazilian Catholicism movement in the nineteenth century known as romanization or ultramontanism. For this, it analyzes the iconological program carried out by the Bishop of Para D. Antonio de Macedo Costa, in particular the replacement of eighteenth-century paintings for nineteenth century ones, according to the new artistic parameters of Roman Catholicism and the global market of art. With this, it seeks to review notions strongly anchored in a hierarchical conception of artistic production, still present in much of the historiography of art, despite the debates in progress in the last decades. Keywords: romanization; religious painting; global art. Este artigo analisa a circulacao e a recepcao de arte sacra e religiosa na Amazonia no contexto do movimento de renovacao do catolicismo brasileiro no seculo XIX, conhecido como romanizacao ou ultramontanismo. Para isso, analisa o programa iconologico levado a termo pelo bispo do Para d. Antonio de Macedo Costa, em especial pela substituicao de pinturas do seculo XVIII por obras do seculo XIX, de acordo com os novos parametros artisticos do catolicismo romano e do mercado global de arte. Com isso, busca rever nocoes fortemente ancoradas em uma concepcao hierarquica da producao artistica, ainda presentes em boa parte da historiografia da arte, a despeito dos debates em curso nas ultimas decadas. Palavras-chave: romanizacao; pintura religiosa; arte global.
  • Editor: Universidade Federal Fluminense / Departamento de Historia
  • Idioma: Português

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