skip to main content
Visitante
Meu Espaço
Minha Conta
Sair
Identificação
This feature requires javascript
Tags
Revistas Eletrônicas (eJournals)
Livros Eletrônicos (eBooks)
Bases de Dados
Bibliotecas USP
Ajuda
Ajuda
Idioma:
Inglês
Espanhol
Português
This feature required javascript
This feature requires javascript
Primo Search
Busca Geral
Busca Geral
Acervo Físico
Acervo Físico
Produção Intelectual da USP
Produção USP
Search For:
Clear Search Box
Search in:
Busca Geral
Or hit Enter to replace search target
Or select another collection:
Search in:
Busca Geral
Busca Avançada
Busca por Índices
This feature requires javascript
Tipo de recurso
criteria input
qualquer lugar do registro
no título
como autor
no assunto
Data de publicação
lsr01
lsr02
lsr03
lsr04
Orientador
Show Results with:
no título
Show Results with:
qualquer lugar do registro
no título
como autor
no assunto
Data de publicação
lsr01
lsr02
lsr03
lsr04
Orientador
Mostra resultados com:
criteria input
que contêm minhas palavras de busca
com a frase exata
começa com
Mostra resultados com:
Índice
criteria input
E
OU
NÃO
This feature requires javascript
LE PARCOURS SCIENTIFIQUE D'ALEKSANDR GABRIČEVSKIJ ET SON "ESTHÉTIQUE DU VASE"
PODZEMSKAIA, Nadia
Revue des études slaves, 2016-01, Vol.87 (1), p.61-78
[Periódico revisado por pares]
Institut d'études slaves
Texto completo disponível
Citações
Citado por
Exibir Online
Detalhes
Resenhas & Tags
Mais Opções
Nº de Citações
This feature requires javascript
Enviar para
Adicionar ao Meu Espaço
Remover do Meu Espaço
E-mail (máximo 30 registros por vez)
Imprimir
Link permanente
Referência
EasyBib
EndNote
RefWorks
del.icio.us
Exportar RIS
Exportar BibTeX
This feature requires javascript
Título:
LE PARCOURS SCIENTIFIQUE D'ALEKSANDR GABRIČEVSKIJ ET SON "ESTHÉTIQUE DU VASE"
Autor:
PODZEMSKAIA, Nadia
É parte de:
Revue des études slaves, 2016-01, Vol.87 (1), p.61-78
Descrição:
The work of Alexander Gabrichevsky (1891-1968) at the Moscow Museum of Fine Arts in 1918-1922 appears to have been a brief episode, almost an interlude, in the scholarly career of an intellectual who was primarily known for his studies of Italian Renaissance art and, in particular, architecture. Yet the works on Greek vases that he wrote at the time were part of a major theoretical project that aimed to renew the methods of art history. According to Gabrichevsky, the latter had been fossilized by the principles of the formal German school. Reassessing the fundamental notions of art theory, Gabrichevsky tried to bring out their philosophical value and use them to reexamine art history from the standpoint of space and time. Since ancient art and, in particular, Greek ceramics had not been treated by the formalists (Wölfflin, Hildebrand), they were particularly well suited, in Gabrichevsky's opinion, for his theoretical ambitions. On the basis of observations of the curved surface of the vase, he came up with a new description of the art surface, undoubtedly replying to the discussion launched by the Constructivists who were adepts of faktura. At the same time, he developed an anthropological approach to the vase as a plastic organism whose functions derive from its gestures. Le travail d'Aleksandr Gabričevskij (1891-1968) au Musée des beaux-arts de Moscou en 1918-1922 semble avoir été un bref épisode, presqu'une parenthèse dans le destin scientifique de cet intellectuel connu surtout pour ses études sur la Renaissance italienne, notamment sur l'architecture. Or ses écrits sur les vases grecs rédigés à l'époque font partie d'un grand projet théorique visant à renouveler les méthodes d'une histoire de l'art sclérosée, selon lui, par les principes de l'école formelle allemande. Reconsidérant les notions fondamentales de la théorie artistique, Gabričevskij essaie de dégager leur valeur philosophique et de réexaminer avec leur aide l'histoire de l'art eu égard à l'espace et au temps. L'art ancien, et notamment la céramique grecque, n'ayant pas été touché par les formalistes (Wölfflin, Hildebrand) lui semble correspondre le mieux à ses ambitions théoriques. À partir d'observations sur la surface courbe du vase, il arrive à une nouvelle caractérisation de la surface artistique, devant sans doute répondre à une discussion lancée par les constructivistes adeptes de la faktura ; d'autre part, il murit une réflexion anthropologique sur le vase comme un organisme plastique, dont les fonctions relèvent de ses gestes.
Editor:
Institut d'études slaves
Idioma:
Francês
This feature requires javascript
This feature requires javascript
Voltar para lista de resultados
Anterior
Resultado
2
Avançar
This feature requires javascript
This feature requires javascript
Buscando em bases de dados remotas. Favor aguardar.
Buscando por
em
scope:(USP_VIDEOS),scope:("PRIMO"),scope:(USP_FISICO),scope:(USP_EREVISTAS),scope:(USP),scope:(USP_EBOOKS),scope:(USP_PRODUCAO),primo_central_multiple_fe
Mostrar o que foi encontrado até o momento
This feature requires javascript
This feature requires javascript