Appropriation and irony in installation 'White Dressed' of Nelson Leirner/Apropriacao e ironia na instalacao 'Vestidas de branco' de Nelson Leirner
ABCD PBi


Appropriation and irony in installation 'White Dressed' of Nelson Leirner/Apropriacao e ironia na instalacao 'Vestidas de branco' de Nelson Leirner

  • Autor: Lopes, Almerinda Da Silva
  • Assuntos: Modern art ; Rituals
  • É parte de: Estúdio (Universidade de Lisboa. Centro de Investigação e Estudos em Belas-Artes), 2016-04 (14), p.36
  • Descrição: By instigating thejury of critics recognized to clarify the criteria adopted to accept the pork sent by him to the IV Hall of Contemporary Art of Brasilia (DF), in 1967, the paulista Nelson Leirner became known for irreverence and critical thinking. Dialoguing with the concept of ready-made and objet-trouve, would take ownership of industrialized banal objects, plaster or plastic, acquired the popular trade, formatting unusual works with which mocks the exploration of faith, alienation of football, political ills and turn on show the social rituals, as occurs in installation: "Dressed in white," in which articulates aparodic narrative about a wedding make--account, the main object of this text. Keywords: Appropriation / parody / ready-made images / Nelson Leirner. Ao instigar o juri formado por reconhecidos criticos a esclarecerem os criterios adotados para aceitarem o porco empalhado enviado por ele ao IV Salao de Arte Contemporanea de Brasilia (DF), em 1967, o paulista Nelson Leirner tornou-se conhecido pela irreverencia e senso critico. Dialogando com o conceito de ready-made e de objet-trouve, passaria a se apropriar de objetos banais industrializados, em gesso ou plastico, adquiridos no comercio popular, formatando inusitados trabalhos com os quais ironiza a exploracao da fe, a alienacao do futebol, as mazelas politicas e a espetacularizacao dos ritos sociais, como ocorre na instalacao: "Vestidas de branco", na qual articulou uma narrativa parodica sobre um casamento de faz-de-conta, objeto principal deste texto. Palavras chave: Apropriacao / parodia / Imagens ready-made / Nelson Leirner.
  • Editor: Faculdade de Belas-Artes da Universidade de Lisboa
  • Idioma: Espanhol