skip to main content

Into the hybrid net of youtube as support of reading: reading practices, languages and subject/To be or not to be nas malhas hibridas do suporte digital YouTube: praticas de leitura, linguagens e o sujeito

Pimenta, Leny Andre ; Momesso, Maria Regina ; Assolini, Filomena Elaine Paiva

Acta Scientiarum. Language and Culture (UEM), 2016-10, Vol.38 (4), p.385

Universidade Estadual de Maringa

Texto completo disponible

Citas Citado por
  • Título:
    Into the hybrid net of youtube as support of reading: reading practices, languages and subject/To be or not to be nas malhas hibridas do suporte digital YouTube: praticas de leitura, linguagens e o sujeito
  • Autor: Pimenta, Leny Andre ; Momesso, Maria Regina ; Assolini, Filomena Elaine Paiva
  • Materias: Shakespeare, William
  • Es parte de: Acta Scientiarum. Language and Culture (UEM), 2016-10, Vol.38 (4), p.385
  • Descripción: The article observes and ponders on the reading practices of an animated short film scene of To be or not To be of Hamlet in digital support YouTube. Given the premise that support change can promote changes in reading procedures and, consequently, produce effects of meaning that reverberate in the structure of the discursive subjects involved in the process of construction of literary art, especially in the authorship. Reflection is based on discourse analysis of French 'line' and Lacanian Psychoanalysis, in which postulates deal with the historical determination of meaning processes, considering that the meanings are constructed as singular, in the relationship with the other and in their environment, and, for that, the subject has to take possession of the language field. Based on these assumptions, the corpus is configured by the virtual narrative of the animated short film Mabinogi: Hamlet--To be, or not to be, Scene One, which makes a clipping of a classic literary Shakespeare's work, Hamlet. The results point to multiple, hybrid reading gestures, in which senses and possibilities for co-authoring can reverberate in the work of the adolescent that is constituted through language and questioning about his own self. Keywords: reading practices, languages, speech analysis. Neste artigo, observa-se e reflete-se sobre as praticas de leitura de um curta-metragem de animacao da cena de Hamlet, To be or not to be, no suporte digital YouTube. Partimos da premissa de que mudancas relativas ao suporte podem promover alteracoes nos procedimentos de leitura e, consequentemente, produzir efeitos de sentido que reverberam na constituicao dos sujeitos discursivos, especialmente no que se refere a autoria. A reflexao sustenta-se na Analise do Discurso de 'linha' francesa e na Psicanalise lacaniana, em que os postulados ocupam-se da determinacao historica dos processos de significacao, ao considerar que os sentidos sao construidos de forma singular, na relacao com o outro e em seu ambiente, e, para isso, o sujeito tem que se apropriar do campo da linguagem. Com base nesses pressupostos, o corpus configura-se na narrativa virtual do curta-metragem de animacao no site Mabinogi: Hamlet--To be, or not to be, Scene One, o qual faz um recorte da obra classica literaria Hamlet de Shakespeare. Os resultados apontam para gestos de leitura multiplos, hibridos, em que os sentidos e as possibilidades de coautoria podem reverberar no trabalho do sujeito adolescente, que se constitui por meio da/na linguagem e do questionamento sobre si mesmo. Palavras-chave: praticas de leitura, linguagens, analise de discurso.
  • Editor: Universidade Estadual de Maringa
  • Idioma: Portugués

Buscando en bases de datos remotas, por favor espere

  • Buscando por
  • enscope:(USP_VIDEOS),scope:("PRIMO"),scope:(USP_FISICO),scope:(USP_EREVISTAS),scope:(USP),scope:(USP_EBOOKS),scope:(USP_PRODUCAO),primo_central_multiple_fe
  • Mostrar lo que tiene hasta ahora